AB InBev News

woensdag 3 mei 2017 —

AB InBev neemt Belgisch biobier over

AB InBev heeft alweer een Belgische biermerk overgenomen: het Waalse biobier Ginette. Hiermee doet AB InBev zijn intrede op de biologische biermarkt.

Ginette werd in 2009 gelanceerd door vier Waalse ondernemers als een witbier. Ondertussen zijn er vier verschillende Ginette-varianten op de markt (wit, blond, fruit, tripel). Het merk heeft wel geen eigen brouwerij. De bieren worden gebrouwen bij de Henegouwse brouwerij La Binchoise. Omdat de vraag naar biobier zo groot werd, drong de keuze voor de bouw van een eigen brouwerij of voor een partnerschap zich op. Volgens medeoprichter Didier Hamoir was AB InBev daarbij een logische keuze.

AB InBev wil met de overname inspelen op de groeiende vraag naar biologische bieren. Hamoir zegt dan weer via AB InBev het bioverhaal bij een groter publiek aan de man te willen brengen. Hij zal samen met de drie andere medeoprichters ook drie biobars openen in 2017.

De productie van Ginette blijft voorlopig in Binche, al wordt de capaciteit er opgetrokken tot het maximum (3.000 hectoliter) in 2017. Waar het bier daarna gebrouwen zal worden is nog niet duidelijk.

AB InBev verraste vorige maand al door de kleine brouwerij Bosteels, bekend van Kwak en Tripel Karmeliet, over te nemen.

www.ginettebeer.com

Jupiler NA binnenkort... alcoholvrij

Brouwerij AB Inbev brengt begin december een alcoholvrije versie van Jupiler op de markt. Dat maakte de bierreus bekend. 'Jupiler 0,0%' is een alcoholvrij pilsbier dat gemaakt wordt met dezelfde ingrediënten als het klassieke pintje. "De smaakt ligt kwalitatief hoger dan de NA-pils. Die verdwijnt dan ook."

Het nieuwe non-alcoholische pilsje past in de bredere strategie van de bierreus om tegen 2025 een vijfde van het wereldwijde volume in laag- en niet-alcoholhoudende bieren te realiseren. Bij AB Inbev zien ze immers dat steeds meer mensen naar een non-alcoholisch drankje grijpen. "Neem bijvoorbeeld de Hoegaarden 0,0 of de zogenaamde radlers. Binnen de alcoholarme en alcoholvrije markt nemen zij nu reeds meer dan 50 procent van de retail in", klinkt het bij AB InBev.

Ook met de nieuwe Jupiler 0,0% speelt de brouwerij in op die toenemende mentaliteitsverandering die zich vooral bij jongvolwassenen voordoet. "De tijden zijn veranderd. Waar non-alcoholisch bier altijd een beetje stiefmoederlijk behandeld werd, is het nu meer en meer een volwaardige optie geworden voor mensen die wel een bierervaring willen, maar niet noodzakelijk de alcohol", zegt Arnaud Hanset, marketingdirecteur bij AB InBev. "We zijn ervan overtuigd dat we de mensen én een fijne tijd kunnen bezorgen én dat ze dit op een verantwoorde manier kunnen doen."

Bij AB InBev benadrukken ze dat de smaak van de nieuwe Jupiler 0.0% kwalitatief hoger zal liggen dan die van de huidige Jupiler NA, die een alcoholpercentage van 0.5% heeft. Dat zal binnenkort dus niet meer gekocht kunnen worden.

"Dankzij een innovatief brouwproces blijft de smaak van de Jupiler 0,0 veel authentieker dan die van bijvoorbeeld de NA-pils, zelfs wanneer de alcohol er na het fermentatieproces wordt uitgehaald", beweren ze bij AB Inbev.

In 2011 nog bracht de Leuvense brouwerij het alcoholvrije Jupiler Force op de markt, maar dat bleek geen succes. In 2014, amper drie jaar na de lancering, werd de productie stopgezet. Wellicht was de Belg toen niet klaar voor een alcoholvrij pilsje.

De Jupiler 0,0 wordt het eerste volledig alcoholvrije pintje in Europa dat volgens dat specifieke brouwproces gebrouwen wordt. Eerder waren er ook al testen met Budweiser-bier. AB InBev wil op termijn ook voor zijn andere biermerken in het Belgische gamma met een laag- of non-alcoholische variant komen.

AB InBev koopt het nr 1 in amateur brouwmateriaal

Op 15 oktober werd officieel bekendgemaakt dat AB InBev de firma Northern Brewer & Midwest, de voornaamste leverancier van grondstof en materiaal van de Amerikaanse amateur-bierbrouwers, heeft gekocht. De online boetiek werd 23 jaar geleden gelanceerd.

Dit is een manier om het brouwproces verticaal te beheersen, door de amateur-brouwers het gras onder de voeten weg te maaien. Zonder amateur-brouwers had de “brouwrevolutie” echter nooit plaatsgevonden.

Ook in Frankrijk is de groep eigenaar van een belangrijke “homebrew”-shop, daar Bières du Monde tot de portefeuille van Saveur Bières behoort, die dit jaar door de brouwerij overgekocht is.

Verkoop Grolsch en Peroni aan Asahi afgerond

Brouwer SABMiller, die is gefuseerd met AB InBev, heeft de verkoop van de merken Grolsch, Peroni en Meantime aan het Japanse Asahi Group afgerond.

SABMiller moest de merken van de hand doen vanwege de fusie met AB InBev, waardoor 's werelds grootste brouwer is ontstaan. De transactie met Asahi werd in februari aangekondigd. De Japanse brouwer legde 2,55 miljard euro op tafel voor de merken.

Het concern, dat ook het Britse merk Meantime omvat, is goed voor een jaarlijkse verkoop van 747 miljoen €, telt vijf fabrieken en stelt zo’n 1.650 werknemers te werk.

Zelfrijdende truck levert 45.000 bierblikjes voor AB InBev

Op 25 oktober pakte AB InBev uit met een stunt. De brouwerij maakte bekend dat in Colorado een zelfrijdende truck Budweiser-bier leverde over een traject van 190 kilometer. De chauffeur die mee was om te controleren of alles goed ging, verliet zelfs de bestuurderscabine om op de achterbank een boekje te lezen.

Voor het testproject, naar eigen zeggen de eerste commerciële levering met een zelfrijdende vrachtwagen, werkte AB InBev samen met Otto, het dochterbedrijf van Uber dat gespecialiseerd is in zelfrijdende technologie.

Voor de zekerheid reed een politieagent achter de vrachtwagen aan. Het traject werd op voorhand tot in detail gescreend en er werd uitzonderlijk goedkeuring gegeven door de Amerikaanse deelstaat Colorado.

Hoewel het nog om een veelal symbolische test ging, is het de bedoeling van AB InBev om van zelfrijdende trucks een standaardonderdeel te maken van zijn Amerikaanse distributienet.

Zelfrijdende trucks zouden AB InBev in de VS 50 miljoen dollar per jaar kunnen besparen, zelfs al zou er nog permanent een menselijke chauffeur aan boord zijn om de technologie in de gaten te houden. De besparing die AB InBev beoogt, komt dan uit een zuinigere rijstijl en stiptere leveringen.

Otto, dat nog geen jaar geleden opgericht werd, werd in augustus overgenomen door Uber. Het onderstreept de ambitie van Uber om te evolueren van een taxiplatform naar een aanbieder van mobiliteitsoplossingen.

‘Met de testrit tonen we dat de technologie er al is om autonoom te rijden op de snelweg’, zei Lior Ron, de medeoprichter van Otto. ‘We zitten nog in de ontwikkelingsfase, waarin de hardware en de software geoptimaliseerd worden.’

Omdat de technologie voorlopig enkel geschikt is voor op snelwegen, hoeven truckchauffeurs nog niet direct te vrezen voor hun job. Dankzij de automatische piloot kunnen ze tijdens het traject op de snelweg een dutje doen

Coca-Cola wil zijn aandeel in Afrikaanse filiaal aan AB InBev terugkopen

Coca-Cola gaat de aandelen van de brouwer in haar Afrikaanse activiteiten terugkopen.

Sinds 10 oktober bezit AB InBev 57% van de aandelen van Coca-Cola Beverages Africa. Die aandelen waren in handen van SABMiller, maar komen door de overname van de Britse brouwer nu bij AB InBev terecht.

Coca-Cola wil echter niet samenwerken met AB InBev. Het bedrijf doet beroep op een clausule in haar contract met SABMiller, die hen het recht geeft op zoek te gaan naar een nieuwe partner als een aandeelhouder van Coca-Cola Beverages Africa een nieuwe eigenaar krijgt.

Waarom wil Coca-Cola niets weten van AB InBev? De frisdrankenreus houdt het er zelf op dat “het bedrijf zijn strategische langetermijnplan in deze markten met andere partners wil implementeren.”

Coca-Cola Beverages Africa produceert de frisdranken van Coca-Cola voor  twaalf Zuid- en Oost-Afrikaanse landen, goed voor 2,9 miljard dollar omzet. De samenwerkingen tussen SABMiller en Coca-Cola in enkele andere Afrikaanse landen die niet onder Coca-Cola Beverages Africa vallen, komen voorlopig niet in het gedrang.