Alken-Maes scoort met Affligem en Mort Subite in het buitenland

vrijdag 24 maart 2017 —

Het abdijbier Affligem groeide vorig jaar met dubbele procentcijfers. Dat doet het biermerk nu al jaren. In 2011 bedroeg de productiecapaciteit 200.000 hectoliter. Die wordt tegen deze zomer verhoogd tot 400.000 hectoliter. Frankrijk blijft de belangrijkste exportmarkt voor Affligem.

Ook de verkoop van het geuzebier Mort Subite kende een explosieve groei. In 2009 was er een binnenlandse consumptie van iets meer dan 37.000 hectoliter en een export van 1.334 hectoliter. "Op de Belgische markt blijft het segment van geuze- en kriekbieren achteruitgaan. Maar de export van Mort Subite is vorig jaar meer dan verdubbeld", meldt Edwin Botterman.

Affligem en Mort Subite zullen ook meer exportondersteuning krijgen in de Verenigde Staten, waar de hype rond ambachtelijk bier aanhoudt. Mort Subite is daarmee het tweede Belgische merk dat de brouwersgroep Heineken positioneert als een internationaal premiummerk, na Affligem. Maes-pils bijvoorbeeld wordt ook wel geëxporteerd, naar onze buurlanden Frankrijk en Nederland, en Spanje, maar dan als 'gewone' pils.

www.alken-maes.be