Bavaria gaat verder als Swinkels

vrijdag 15 juni 2018 —

Bavaria N.V. heeft sinds 11 juni een nieuwe handelsnaam: ‘Swinkels Family Brewers’. De introductie van deze handelsnaam en nieuwe identiteit die daarmee gepaard gaat, is de volgende stap in de strategie van het bedrijf om de breedte van het merkenportfolio te benadrukken en de lokale en internationale positie verder te verstevigen. Bovenal biedt het de kans voor de brouwer om zich nadrukkelijk te positioneren als echte onafhankelijke familiebrouwer.

Na jaren van groei heeft het bedrijf inmiddels zes brouwerijen en tientallen merken. Het familiebedrijf groeide o.a. door overnames, waaronder die van Palm Belgian Craft Brewers in mei 2016. Eerder al werden er samenwerkingen opgezet met bierbrouwerij de Koningshoeven en de Molen.

Directievoorzitter Jan-Renier Swinkels: “De keuze voor de nieuwe naam Swinkels Family Brewers komt voort uit wat ons met elkaar verbindt. Al onze brouwerijen hebben hun eigen historie en karakter, maar we delen de passie voor bier, vakmanschap en een gezonde dosis ondernemersgeest. Dat zijn de familiewaarden waarmee we al 300 jaar succesvol zijn. En vandaag de dag horen hier brouwerijen bij die ons aanvullen en goed bij ons passen. Zo voelt iedereen zich thuis in onze “familie”. De naamsverandering is het uitgelezen moment om vanaf nu meer ons eigen verhaal te vertellen.” 300 jaar geleden begon het bedrijf met het brouwen van bier in Lieshout en inmiddels is het uitgegroeid tot de één van de grootste onafhankelijke familiebrouwers in Europa.

Brouwerij Bavaria, Brouwerijen Palm & De Hoorn, Brouwerij Rodenbach, Bierbrouwerij de Koningshoeven en Brouwerij Habesha hebben elk een eigen identiteit, omdat dit belangrijk is blijft hun naam ook behouden. De Belgische brouwerijen Palm en Rodenbach blijven tevens opereren onder de Belgische vennootschap Palm NV, enkel de handelsnaam ‘Palm Belgian Craft Brewers’ wordt ‘Swinkels Family Brewers Belgium’ met daaronder de twee brouwerijlocaties Palm & De Hoorn te Steenhuffel en Rodenbach te Roeselare. Om het voor horecaondernemers en retailers in binnen- en buitenland duidelijker te maken dat naast het merk Bavaria meerdere merken tot het portfolio behoren wordt de overkoepelende naam “Swinkels Family Brewers” gekozen.

Met de nieuwe naam wordt een volledig nieuwe huisstijl geïntroduceerd. In het logo van Swinkels Family Brewers is een schild te herkennen dat symbool staat voor een familiewapen. De hopbel staat als belangrijke grondstof voor het brouwen van bier en voor kwaliteit. De ‘S’ staat voor de familienaam Swinkels, een symbool voor authenticiteit, continuïteit en onafhankelijkheid. Het woord ‘Family’ staat niet alleen voor de familie Swinkels, de aandeelhouders, maar voor iedereen die er bij hoort. ‘Brewers’ refereert aan de medewerkers en hun vakmanschap.