Belgische voedingsbedrijven willen tegen 2025 6 verpakkingsengagementen realiseren

vrijdag 21 juni 2019 —

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, lanceert vandaag verpakkingen2025.be: een website die de 6 verpakkingsengagementen van de sector richting 2025 samenvat. "Met concrete voorbeelden tonen en de sector en 9 individuele bedrijven hoe ons land Europees koploper wil blijven op het vlak van een duurzamer verpakkingsbeheer", aldus Fevia.

“Een wereld zonder verpakkingen is ondenkbaar, maar dat betekent niet dat we niet alles op alles moeten zetten om die verpakkingen zoveel mogelijk te beperken en zo duurzaam mogelijk te maken. Zowel de sector als heel wat van onze bedrijven nemen voor en achter de schermen concrete acties om 6 ambitieuze engagementen te realiseren,” vertelt Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia. “We nemen dus onze verantwoordelijkheid, maar we roepen tegelijk op om verder te werken aan een sterk en realistisch verpakkingsbeleid op maat van ons land en van onze kwalitatieve producten. Overheden, stakeholders en bedrijven moeten daarvoor de handen in elkaar slaan.”

In 2018 presenteerde Fevia, samen met de Buurtsuper, Comeos, Detic en Unizo, een reeks engagementen aan de Vlaamse regering om te evolueren naar een duurzamer verpakkingsbeheer. Daarin gaat de sector nog een stap verder dan de ambitieuze doelstellingen die Europa vooropstelt en wil het Europees koploper blijven.

De voedingsindustrie werkt concreet op volgende 6 engagementen:

  • Recycleren van plastic verpakkingen: 65% tegen 2023 (Europa vraagt minimum 50% recyclage  in 2025 en 55 % recyclage in 2030)
  • Gerecycleerd materiaal in drankverpakkingen: 50% in 2025
  • Inzamelen en recycleren van drankverpakkingen: 90% tegen 2022 (Europa vraagt 90% inzameling tegen 2025)
  • Verpakkingen recycleerbaar, herbruikbaar of biodegradeerbaar maken: 100% in 2025
  • Selectief inzamelen van verpakkingen buitenshuis: verdubbelen tegen 2025
  • Zwerfvuil met 20% verminderen tegen 2022 en de helft minder huishoudelijke verpakkingen in het zwerfvuil tegen 2025

Parallel met de sectorengagementen namen vorig jaar ook 9 grote bedrijven een resem concrete maatregelen om die 6 engagementen waar te maken en bij te dragen aan duurzamere verpakkingen. Het gaat om AB InBev, Alken Maes, Coca-Cola, Danone, Mars, Nestlé, Pepsico, Spadel en Unilever.

www.verpakkingen2025.be

Bron: Gondola