Brouwerij Haacht realiseerde in 2019 opnieuw een positieve groei in degustatiebieren

vrijdag 10 juli 2020 —

Co.Br.Ha., moedermaatschappij van Brouwerij Haacht, sluit het boekjaar 2019 af met een omzet van € 107.798.000 – een stijging van 2,4 % ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf rapporteert een nettoresultaat van 3,328 miljoen euro tegen 5,075 miljoen euro in 2018.

De brouwerij realiseerde in 2019 een licht lagere bierverkoop over alle markten (eigen merken en private labels) van 1,7 %. Het wereldwijd verkochte volume (bier en frisdrank) daalde met 1,8 %.

In de Belgische horecamarkt was sprake van een daling door sterke marktconcurrentie. Daarentegen groeide de bierverkoop van Brouwerij Haacht op een aantal buitenlandse markten. Dat gold met name voor de Franse en Spaanse markt en in mindere mate voor de Nederlandse en Italiaanse. Op de andere buitenlandse markten was sprake van een stabilisering of een daling van de verkoop.

Net zoals in 2018 werd in 2019 een positieve groei gerealiseerd in de categorie van de degustatiebieren en een lichte groei in de categorie van de witbieren, alcoholvrije bieren en fruitbieren.

Eind 2016 lanceerde Brouwerij Haacht het nieuwe gamma “SUPER 8”, de koepel waaronder de brouwerij innovaties uitbrengt. De afgelopen drie jaren waren vijf varianten binnen deze productgroep goed voor maar liefst dertien bierprijzen. Ook in 2019 noteerde het merk dubbele groeicijfers. Het gamma wordt voornamelijk in de horeca verdeeld en tegelijkertijd stijgt de vraag in retail structureel. Ook binnen de Franse en Spaanse markt is het gamma populair. SUPER 8 Blanche, SUPER 8 IPA en SUPER 8 Flandrien zijn de voornaamste volume- en margedrijvers.

De coronacrisis heeft op Brouwerij Haacht uiteraard een erg grote impact, aangezien het bedrijf een belangrijk aandeel heeft in de sterk getroffen horeca. Daarom stelt de raad van bestuur voor om over 2019 geen dividend uit te keren.