Calorieën tellen kan nu ook met alcoholische dranken

vrijdag 14 juni 2019 —

Europese drankproducenten zullen voortaan het aantal calorieën op hun verpakkingen zetten. Die Europese verplichting geldt officieel niet voor hen, maar nu doen een heel aantal sterkedrankmerken toch mee.

De Europese sectorvereniging voor sterkedrankproducenten, Spirits EUROPE, heeft een akkoord gesloten waarbij de drankproducenten zich ertoe verbinden meer informatie bekend te maken. Naast informatie over de hoeveelheid calorieën beloven ze op hun labels ook de volledige ingrediëntenlijsten weer te geven en online nog meer productspecifieke informatie vrij te geven. Met de verbintenis geeft de sector gevolg aan een oproep van de Europese consumentenorganisatie BEUC, die stelt dat het, gezien de aanstormende obesitascrisis in Europa, noodzakelijk is om ook voor alcohol het aantal calorieën op de verpakkingen te zetten. Ook de Europese Commissie had de sector al gevraagd om zelf een plan in die richting te bedenken.

De niet-bindende overeenkomst geldt evenwel niet voor wijn en bier. Ook hebben een aantal leden van Spirits EUROPE het akkoord niet ondertekend. Leden die wel hebben ondertekend zijn de 31 landelijke sectorverenigingen en zes drankmultinationals: Bacardi-Martini, Beam Suntory, Diageo, Moet Hennessy, Pernod Ricard en Remy Cointreau.

Deelnemende producenten krijgen zes maanden de tijd, tot december 2019, om hun etiketten aan te passen en alle nieuw geproduceerde flessen van de aangepaste labels te voorzien. Tegen eind 2020 zou een op de vier flessen in de EU zo voorzien moeten zijn van de calorietelling, eind 2022 moet dat al oplopen tot twee op de drie.

Bron: retaildetail