Coca-Cola gaat voor 10% minder suiker tegen 2025

vrijdag 23 juli 2021 —

Lancering nieuwe Coca‑Cola zero sugar zal bijdragen aan een reductie van de gemiddelde hoeveelheid suiker per liter in drankenportfolio Coca‑Cola.

Op 29 juni kondigde Coca‑Cola de nieuwe doelstelling aan om tussen 2019 en 2025 een verdere suikerreductie van –10% te realiseren, verder bouwend op de reeds behaalde -11% reductie tussen 2015 en 2020. Deze aankondiging volgt op die van de VIWF (Vereniging van de Industrieën van Waters en Frisdranken), die het suikergehalte in frisdranken met 7% wil verminderen tussen 2021 en 2025. Vandaag bestaat al 53% van het verkoopvolume van Coca‑Cola in België en Luxemburg uit dranken met weinig of geen suiker. Tegen 2025 zou dit 58% zijn.

Om deze nieuwe doelstelling te verwezenlijken, onderneemt Coca‑Cola op verschillende fronten actie. Als eerste pijler zal het drankenbedrijf blijven inzetten op suikervrije alternatieven, die in Coca‑Cola reclames en promoties een nog prominentere plaats zullen krijgen. Zo wil het bedrijf consumenten steeds opnieuw stimuleren om voor de suikervrije variant te kiezen.

Daarom lanceerde het drankenbedrijf publiekslieveling Coca‑Cola zero sugar met een vernieuwde receptuur, die nog dichter bij de smaak van Coca‑Cola original taste ligt. Thomas Oth, Country Director Coca‑Cola Services Belux: “Het nieuwe recept overtuigt hopelijk nog meer mensen om eens een suikervrije Coca‑Cola te proberen zonder daarbij de herkenbare smaak uit het oog te verliezen. Met onze bijhorende zomercampagne ‘Is dit de beste Coca‑Cola ooit?’ willen we zelfs de grootste Coca‑Cola original taste fans overtuigen om te kiezen voor Coca‑Cola zero sugar als suikervrij alternatief. En dat is maar het begin: we zullen in onze communicatie steevast zero als hero naar voren blijven schuiven. ”

Maar daar blijft het niet bij. Het drankenbedrijf zal ook nog meer inzetten op kleinere verpakkingen om mensen te helpen hun suikerinname te verlagen terwijl ze wel nog kunnen genieten van hun favoriete drankje, denk daarbij aan de groeiende populariteit van de miniblikjes van 150ml. Er wordt bovendien sterk geïnvesteerd in onderzoek en innovatie om nieuwe drankjes met minder of geen suiker op de markt te brengen.

Tenslotte zet Coca‑Cola ook in op de herformulering van bestaande recepten zodat die minder of geen suiker bevatten, zonder daarbij in te boeten op smaak. Denk in dat opzicht maar aan de vernieuwde receptuur van Sprite, die minder suiker bevat maar wél dezelfde kenmerkende smaak behoudt.

Met de zomercampagne ‘Is dit de beste Coca‑Cola ooit?’ wil het merk consumenten stimuleren om de nieuwe Coca‑Cola zero sugar te proeven en te overtuigen om te kiezen voor deze suikervrije variant. Zero sugar, 100% smaak!

Coca‑Cola roept een nieuwe wereldwijde campagne in het leven om het vernieuwde recept voor Coca‑Cola zero sugar te ondersteunen. Met deze campagne wil Coca‑Cola alle Belgen de vernieuwde suikervrije variant laten proeven om een antwoord te krijgen op de vraag: ‘Is dit de beste Coca‑Cola ooit?’ Maar er is meer! Niet alleen de smaak van de Coca‑Cola Zero Sugar wordt aangepakt, er is ook een nieuwe look.

En er is nog meer spannend nieuws voor de nieuwe Coca‑Cola zero sugar: bij de nieuwe verpakking zijn alle petflessen gemaakt van 100% gerecycleerd plastic (behalve dop & etiket). Deze verwezenlijking is onderdeel van Coca‑Cola’s duurzaamheidsambities en maakt deel uit van hun engagement om de meest duurzame verpakkingsoplossingen te vinden voor de consument én de planeet.

Het nieuwe ontwerp stroomt in België gefaseerd in. Coca‑Cola light ligt vernieuwd in de rekken sinds mei, in juli volgt Coca‑Cola zero sugar met de vernieuwde smaak, gevolgd door Coca‑Cola original taste in september. De verpakkingsupdate wordt in eerste instantie gelanceerd in Europa en Latijns-Amerika. De wereldwijde uitrol vindt plaats in de loop van 2021, waarbij de smaken in 2022 volledig zullen zijn overgeschakeld.

www.coca-cola.be