Coke News

woensdag 3 mei 2017 —

Mineraalwaterbottelarij Chaudfontaine beschikt voortaan over eigen hydraulische turbine

[[{"fid":"277","view_mode":"default","attributes":{"style":"width: 598px; height: 336px; margin-right: 10px; margin-left: 10px; float: left;","class":"file-default media-element"},"type":"media"}]]Naast de site van de mineraalwaterbottelarij van Chaudfontaine wordt werd op 8 december een hydraulische turbine in gebruik genomen. Die is het resultaat van een samenwerking tussen de bottelarij, externe investeerders en de lokale en gewestelijke overheden. Met de turbine wil Chaudfontaine haar eigen groene-energieproductie opvoeren en zo haar ecologische voetafdruk verder verkleinen. Deze investering bevestigt de lokale verankering van de bottelarij en versterkt haar economische positie in de regio.

De groenste energie is de energie die je niet verbruikt. Deze visie past Chaudfontaine al meerdere jaren toe en met heel concrete resultaten: sinds 2005 verbruikt het bedrijf twee derde minder energie per liter water die wordt gebotteld. Daarnaast wil Chaudfontaine nog meer inzetten op duurzaam energiebeheer door zelf groene energie te produceren dankzij de unieke troeven van de natuur.

De bottelarij ligt langs de oever van de Vesder. Dat bleek de ideale locatie voor de bouw van een hydraulische turbine omdat de installatie energie kan halen uit het hoogteverschil tussen een hoog- en een lagergelegen deel van de Vesder. Het water wordt door de turbine op zijn hoogste punt uit zijn natuurlijke bedding weggetrokken. Daar heeft het water namelijk de grootste potentiële energie. Die energie wordt door de turbine omgezet en doorgegeven aan een rotoras, die de energie verder verwerkt. Op het einde van het proces stroomt het water opnieuw in zijn natuurlijke bedding.

Voor de bouw van deze hydraulische installatie sloeg de bottelarij de handen in elkaar met het Waalse Gewest en de Gemeente Chaudfontaine. De turbine zal naar schatting 330 MWh groene energie per jaar produceren (wat overeenkomt met de gemiddelde jaarconsumptie van 94 gezinnen) voor jaarlijks 170 ton minder CO2-uitstoot.

Het totale bedrag van de financiering, 800.000 €, is het resultaat van een partnerschap met de Gemeente Chaudfontaine, het Waalse Gewest en plaatselijke investeerders.

Een prioriteit: de bron beschermen voor toekomstige generaties

Chaudfontaine investeert niet alleen in duurzaam en verantwoord energiemanagement. Het bedrijf heeft in de regio talrijke initiatieven op touw gezet om de infiltratiezone te beschermen. Want dat is haar belangrijkste missie voor de toekomst. Sinds 2008 werden lokaal 590 beschermingsmaatregelen uitgewerkt die tegen 2020 gerealiseerd moeten zijn. Het totale kostenplaatje bedraagt 1,8 miljoen €. ‘Vandaag zijn al 430 van die initiatieven uitgevoerd. Daarmee zitten we aan 80% van onze uiteindelijke doelstelling’, zegt Frédéric Godier, directeur van de mineraalwaterbottelarij van Chaudfontaine. ‘Door op lange termijn te denken en te anticiperen op mogelijk risico’s op vervuiling, willen we ervoor zorgen dat ook de volgende generaties nog van dit uitzonderlijk zuivere kwaliteitswater kunnen genieten.’

Voor meer informatie, klik HIER.

Coca-Cola breidt aanbod sterke dranken uit

Coca-Cola gaat zijn portefeuille aan premium sterke dranken uit breiden met maar liefst drie nieuwe samenwerkingen in België en Luxemburg. Vanaf volgend jaar zal het bedrijf de distributie, verkoop én de marketing verzorgen van Disaronno, Buss Gin en No°3 London Dry Gin.

Eerder dit jaar raakte bekend dat Coca-Cola in ons land zou beginnen met het verkopen van sterke dranken. Sinds april 2016 heeft Coca-Cola European Partners (CCEP) namelijk een nauwe samenwerking met de Edrington groep. CCEP staat voor de Belgisch-Luxemburgse markt in voor de merken The Famous Grouse, Cutty Sark, The Macallan, Highland Park, Brugal rum en Snow Leopard Vodka. Vandaag kondigt het frisdrankbedrijf aan zijn portefeuille aan premium sterke dranken uit te breiden met maar liefst drie nieuwe samenwerkingen.

Vanaf 1 januari 2017 zal Coca-Cola de distributie, verkoop én de marketing verzorgen van de Buss Gin’s van het Belgische Buss Spirits en van de likeuren Disaronno Liqueur en Tia Maria van het Italiaanse Illva Saronno. Daarmee is Coca-Cola naar eigen zeggen in één klap marktleider in het segment van de likeuren, dat het grootste segment binnen de sector van de sterke dranken is. Vanaf 1 april komen ook nog de merken The Glenrothes Speyside Single Malt Scotch Whisky en N° 3 London Dry Gin van het Britse Berry Bros & Rudd bij het aanbod van CCEP.

“CCEP blijft in hoofdzaak verdeler en verkoper van niet-alcoholische dranken, maar gaat daarnaast actief op zoek naar complementaire categorieën met gelijkgezinde businesspartners en kwaliteitsvolle producten. Het aanbieden van premium sterke dranken past perfect binnen deze strategie,” verklaart Coca-Cola in een persmededeling.

Coca-Cola komt met nieuwe hipstersmaak

Gember is tegenwoordig hipper dan hip en dat is ook Coca-Cola opgevallen. De frisdrankgigant brengt een speciaal gembersmaakje op de markt.

Het drankje is voorlopig enkel in Australië te koop. De nieuwe smaak moet de dalende verkoop van Coca-Cola opkrikken. Uit een onderzoek is immers gebleken dat drankjes met gember steeds populairder worden, terwijl cola het minder en minder wordt. Of het drankje ook bij ons in de winkels komt te liggen, is afhankelijk van het succes.

Het is niet de eerste keer dat Coca-Cola een variant lanceert in een bepaald deel van de wereld. Denk aan de vanille- en kerssmaak, maar zo bestaat er bijvoorbeeld ook cola met framboos, sinaasappelsap of groene thee.