Coke News

woensdag 3 mei 2017 —

Omzet Coca-Cola daalt opnieuw

De netto-omzet van Coca-Cola is in 2016 met 5 procent gedaald. Ook de kwartaalcijfers van het bedrijf vielen lager uit dan een jaar eerder.

In de laatste drie maanden van 2016 daalde de omzet met bijna 6 procent, blijkt donderdag uit cijfers van ’s werelds grootste frisdrankproducent. De omzet kwam in het vierde kwartaal van 2016 uit op 9,41 miljard dollar (8,8 miljard euro), ten opzichte van 10 miljard dollar een jaar eerder.

Het is het zevende achtereenvolgende kwartaal dat het Amerikaanse bedrijf de omzet ziet dalen. Hoge inflatie in met name Latijns-Amerikaanse landen is daar debet aan, meldt Coca-Cola. Ook een sterke dollar drukt de waarde van verkopen buiten de Verenigde Staten.

Afgezien van wisselkoerseffecten en andere ontwikkelingen, die volgens het bedrijf voor een vertekend beeld zorgen, zou sprake zijn geweest van een toename met 6 procent. De nettowinst daalde met ruim de helft tot 550 miljoen dollar.

De verkopen in Noord-Amerika namen met 8 procent toe. Daarmee deed Coca-Cola het naar eigen zeggen beter dan andere producenten van niet-alcoholische dranken..

Coca-Cola investeert 1,9 miljoen in Anderlecht

Coca-Cola investeert 1,9 miljoen euro in het innovatiecentrum in Anderlecht. Dat heeft het bedrijf op 22 februari aangekondigd.

In de onderzoeksafdeling van de vestiging in Anderlecht worden de meeste dranken van de frisdrankgroep ontwikkeld, met uitzondering van Coca-Cola zelf en zijn varianten. Er is ook een pilootfabriek, voor de kleinschalige productie van nieuwe drankjes. Die fabriek krijgt een nieuwe productielijn, goed voor een investering van 1,9 miljoen euro.

Coca-Cola onderstreept met de investering het belang van haar lokale verankering in België, klinkt het bij het bedrijf.

Het bedrijf ontwikkelde in het innovatiecentrum van Anderlecht onder meer het energiedrankje Nalu en de frisdrank Fïnley..

Cherry Sprite is de meest gekozen drank bij de frisdrankliefhebbers

Enkele jaren geleden plaatste Coca-Cola op willekeurige plaatsen een aantal automaten die de klanten de mogelijkheid gaf om aan eender welke drank van het gamma een smaak van hun keuze (framboos, vanille, citroen enz.) toe te voegen. Uiteraard werd alle informatie achteraf door het toestel naar het moederbedrijf teruggespeeld, opdat de keuzes van de frisdrankliefhebbers geëvalueerd zouden worden.

Acht jaar na de plaatsing van deze machines in bioscopen en Amerikaanse fastfoodrestaurants kondigt Coca-Cola de lancering van het eerste product dat uit het gebruik van deze gegevens voortvloeit. Doordat klanten zeer vaak voor de Sprite met kerssmaak combinatie kozen, werd Sprite Cherry ontworpen, een drank die trouwens door sommige kenners qua smaak zeer dicht bij de Cherry Coke ligt.

Er zijn echter “gegevens die bewijzen dat de mensen deze drank enorm appreciëren”, aldus Bobby Oliver, directeur van Sprite & Citrus Brands voor Coca-Cola North America, “het ging niet enkel om een peiling waarop mensen gewoon ja of nee moesten antwoorden.”

Nieuwe producten ontwerpen, en in het bijzonder producten die geen frisdranken zijn, maakt deel uit van de strategie van Coca-Cola. CEO Muhtar Kent: “We hebben meer dan 500 nieuwe producten op de markt gebracht, waarvan 400 thee, koffie, water of andere drankensoorten zijn”.

Een fles in de kleur van kersenbloesem…

Coca-Cola Japan pakt uit met een originele design voor zijn nieuwe fles. Deze zal namelijk de kleur van kersenbloesem bekleden.

De nieuwe fles, die op 13 februari voor een beperkte duur op de markt is gebracht, bevat 25cl gewone Cola en kost 125¥ (1,05€). Hoewel deze nieuwigheid momenteel enkel de verpakking treft, kan dit de eerste stap zijn naar een nieuwe kersenbloesem-smaak.