Congres van Europese Brouwers stelt ambachtelijke bieren centraal

vrijdag 7 juni 2019 —

Het jaarlijkse congres van de Europese Brouwers in Antwerpen staat dit jaar in het teken van de ambachtelijke bieren. 'De ambachtelijke bieren hebben zeker een nieuwe dynamiek in de sector gebracht, maar tegelijk stijgt de promotiedruk. Wij zijn brouwers, geen tapijtenverkopers', benadrukt Charles Leclef van de Mechelse Brouwerij Het Anker.

"Ik geloof in de kansen van Europa. Heineken is en blijft de grootste brouwer van Europa. Bijna alle vernieuwingen van de voorbije jaren in de biersector komen uit Europa. En met 9.500 brouwerijen zijn we goed voor 7,5 miljard euro aan export." Jean-François van Boxmeer, de Belgische CEO van Heineken, het wereldwijde nummer twee, zette meteen enkele troeven van Europa in de kijker bij het jaarlijkse congres van de Europese Brouwersvereniging. Tegelijk uitte Van Boxmeer enkele bezorgdheden. "Gezondheid, verantwoordelijk drinken en duurzaamheid zijn heel belangrijke thema's en ze zullen nog aan belang winnen. Voor ons is het duidelijk: rijden en alcohol drinken gaan niet samen. Maar ook dat biedt kansen. De technologie om alcoholvrij bier te brouwen is de voorbije jaren ook met sprongen vooruitgegaan. Almaar meer speciale bieren hebben een alcoholvrije variant. We moeten proactief en onophoudelijk de voordelen van bier bekendmaken." Van Boxmeer eindigde met een optimistische noot. "Kan een wereld zonder bier? Voor mij alvast niet."

Ina Verstl, een Duitse bierkenner en auteur van een boek over de consolidatie in de brouwerswereld, gaf wat cijfers mee. Ambachtelijke bieren haalden 38 miljard $ omzet in 2017. Wellicht groeien ze met nog eens 14% tot 2023. Met 44 miljoen hl zijn ambachtelijke bieren goed voor iets meer dan 2% van het wereldwijde biervolume. Wereldwijd gaan is voor ambachtelijke bieren bijzonder moeilijk. Voor Verstl blijven ze zelfs beter lokaal, geworteld in de eigen streek. De ambachtelijke brouwers in de Verenigde Staten zagen hun export overigens fors dalen: van 560.000 hl in 2017 naar 331.000 hl. Dat zijn cijfers van de vereniging van ambachtelijke brouwers Brewers Association. Een verklaring voor die aanzienlijke daling geeft ze niet.

Charles Leclef van de Mechelse Brouwerij Het Anker is niet echt verbaasd over die evolutie. "De ambachtelijke bieren hebben zeker een nieuwe dynamiek in de sector gebracht. Maar zal de consument niet afhaken door het te grote aanbod? Wij zijn decennia geleden opnieuw ambachtelijke bieren beginnen te brouwen, omdat ze toen niet langer te krijgen waren. Maar de voorbije jaren zie je steeds meer promotiedruk en reclameacties, zoals 'één betalen, één gratis'. Maar daar doen wij niet aan mee, wij zijn geen tapijtenverkopers. Zoiets vreet aan je merk. Een grootwarenhuis beloofde ons onlangs een groot volume af te nemen, als we zo'n promotie zouden doen. Maar die promoties leveren je geen trouwe klanten op. Als we allemaal in dezelfde vijver vissen, winnen de financieel meest solide schouders de race. Bovendien heeft België een systeem van brouwerscontracten. Daarmee mogen brouwers tot een bepaald volume de eigen bieren verkopen. Dat distributiekanaal wordt gebruikt om bieren van anderen te weren. Zeker voor nieuwkomers is dat een hinderpaal."

Bron: Trends

www.brewersofeurope.org