Drankenhandelaar in de kijker : Bierhandel De Kroon in Wijnegem

vrijdag 16 juni 2017 —

Bierhandel De Kroon is gevestigd langs de Turnhoutsebaan in Wijnegem. De op het eerste gezicht smalle gevel laat weinig vermoeden over wat er zich achteraan afspeelt. Via een tunnel rijdt u immers een zeer ruime parking op, waar de bezoeker onmiddellijk een goed overzicht heeft over waar hij moet zijn. Over de inrichting is duidelijk nagedacht en alles straalt gebruiksvriendelijkheid uit. Op de parking dragen werknemers van de drankenhandel kratten rechtstreeks naar de wagen van de klanten. De winkel is perfect ingericht, met een no-nonsense decoratie, en biedt naast de dranken een ruim gamma gepersonaliseerde geschenkmanden aan. Aan één uiteinde van de winkel vindt men een gezellige degustatieruimte. In het kantoor van de drankenhandel worden we onthaald door Luk Hannes en zijn echtgenote Caroline, die ons meer zullen vertellen over Bierhandel De Kroon.

 

Wat kunt u ons vertellen over de geschiedenis en de evolutie van de familiezaak?

Luk: “Mijn familie heeft de zaak in 1908 opgestart. Ik ben ondertussen de vijfde generatie Hannes die de drankenhandel runt. Oorspronkelijk is alles begonnen met een brouwerij. In de jaren 60 heeft mijn vader de beslissing genomen om te stoppen met brouwen en heeft hij de activiteiten uitgebreid naar de verkoop van andere producten. Zelf ben ik 21 jaar in de zaak actief en heb sinds 10 jaar de leiding over het bedrijf.”

Welke strategische keuzes hebben jullie in het verleden moeten maken met betrekking tot de toekomst van de zaak?

Luk: “De allereerste grote koerswijziging is door mijn vader besloten, toen hij de winkel opendeed, lang voordat drinkcenters bij het grote publiek ingeburgerd waren. Het begin was ook moeilijk, maar na een tijd zijn we beginnen groeien.”

“Een tweede belangrijke keuze heb ik 8 jaar geleden gemaakt, kort nadat ik de zaak had overgenomen. Toen heb ik beslist om onze activiteiten, namelijk  de winkel en het magazijn, geografisch op te splitsen. Het was crisis, wat maakte dat grond goedkoper was en banken waren meer geneigd om geld te lenen dan nu. Toen hebben we die kans gegrepen en hebben we een groot magazijn op het Industriepak gebouwd. Dat was ook het moment waarop we de afgesloten parking van de winkel hebben aangelegd. Zo’n investering is uiteraard een gewaagde keuze, maar bleek achteraf de juiste te zijn. Sinds ik de zaak heb overgenomen, hebben we immers onze omzet verdriedubbeld! Momenteel stellen we trouwens 20 mensen tewerk".

“Vorig jaar hebben we dan een vleugel aan de winkel bijgebouwd, voor alle specialiteiten en nieuwigheden. Onze focus wordt tegenwoordig gelegd op nieuwe, trendy producten en op diversiteit en service. In deze nieuwe ruimte hebben we ook een degustatieruimte ingericht, waar klanten regelmatig nieuwigheden kunnen komen proeven. De klantenbediening en de afgesloten parking zorgen trouwens voor meer persoonlijk contact. We belichamen op die manier twee fundamentele waarden van onze onderneming: klantvriendelijkheid en service."

“Omwille van diezelfde focus hebben we 3,5 jaar geleden beslist om ons bij Prik&Tik aan te sluiten. Hun grote en uitgebreide aanbod was voor ons doorslaggevend. Alles wat de klant vraagt, moeten we in de winkel kunnen aanbieden. In dat opzicht is Prik&Tik volgens ons top wat betreft het winkelverhaal.”

“De winkel vertegenwoordigt momenteel ongeveer één derde van onze omzet. De rest zijn de horecazaken en verenigingen in de buurt. We hebben trouwens nog maar twee eigendommen. Het interesseert ons steeds minder om in horecazaken te investeren. Deze trend is destijds  door mijn vader aangegeven. Toen hij zaken is beginnen verkopen, heeft hij de winst van onze firma zien groeien.”

 

Wat vindt u van de evolutie van het beroep van drankenhandelaar?

“Ik stel vast dat er steeds meer jeugd te zien is binnen de sector en daar verheug ik me op. Stilletjes aan wordt er komaf gemaakt met praktijken van het verleden en dat is zeker een positieve evolutie. Hoewel men af en toe een olifantenvel moet hebben, blijf ik het zeker een leuke sector vinden.”

Waarschijnlijk zijn er ook uitdagingen waarmee u geconfronteerd wordt…

“Ik schrik soms van de vele overnames en verschuivingen binnen de sector. Dit is een evolutie die zich waarschijnlijk zal voortzetten.”

“Ook de administratieve verplichtingen die ons door de overheid worden opgelegd, met kopzorgen tot gevolg, zijn een belangrijke uitdaging. Ik heb de indruk dat er vaak te veel verwacht wordt van KMO’s. De wetgeving inzake chauffeursopleidingen en de kilometerheffing zijn daar typische voorbeelden van. We hebben 7 vrachtwagens die gemiddeld elk 5.000 km per jaar rijden en een koelwagen die twee keer per jaar uitrijdt. Voor deze voertuigen worden dezelfde verplichtingen opgelegd als voor transportbedrijven, wat mij onlogisch lijkt. En ik heb het nog niet gehad over de verhoging van de accijnzen, die achteraf een contraproductieve maatregel bleek te zijn. Voor consumenten van onze regio is het bijvoorbeeld niet moeilijk om sterke drank in Nederland te gaan kopen om de verhoging te omzeilen. Een typisch voorbeeld van een maatregel die ons als drankenhandelaar geld kost en niets oplevert aan de overheid.”

“Een meer algemene evolutie is de groei van onlineverkoop. We hebben een project in gedachten en zijn er rustig mee bezig."

Wat betekent FeBeD voor u en wat verwacht u van FeBeD als beroepsfederatie?

“Ik moet eerlijk toegeven dat we jammer genoeg te weinig gebruik maken van de diensten van FeBeD. Ik ben ervan overtuigd dat ik niet eens de helft weet van wat FeBeD voor ons doet. Het feit dat Filip Sevens van Prik&Tik binnen de Raad van Bestuur van FeBeD zit en dus op de hoogte is van wat er reilt en zeilt, is echter positief. Hij houdt ons regelmatig via e-mail op de hoogte van de recente ontwikkelingen.”

“Wat we van FeBeD verwachten is dat ze vechten voor de belangen van de drankenhandelaars. De voornaamste dossiers waarop er zeker vooruitgang moet geboekt worden, zijn het uniformiseren van het leeggoedtarief, het project van waarborg op PET fles (die voor ons ernstige gevolgen zou kunnen hebben) en de accijnzen op alcohol. Zoals ik het al aangaf, zou de problematiek van de OBU’s ook aangepakt moeten worden. Terwijl het voor ons positief zou moeten zijn, gezien de korte afstanden die onze vrachtwagens afleggen, brengt het systeem toch tal van logistieke uitdagingen met zich mee.”

www.bierhandeldekroon.be