Een drankenhandelaar in de kijker : Drink des Primevères te Aat

vrijdag 4 augustus 2017 —

Op het industrieterrein “Les Primevères” in Aat vindt men de gelijknamige Drink. Op de voorgevel leest men “Drive-in des Primevères”, hoewel de drinkcenter enkel nog van naam een drive-in is. Op het eerste gezicht ziet het er een klassieke drinkcenter uit. Bij het binnenstappen van de winkel valt echter de originaliteit ervan op. Een aanzienlijk groot deel van de zaak wordt immers besteed aan decoratieartikelen: originele flessenhouders en tal van andere artikelen die op het eerste gezicht niets met drank te maken hebben. In totaal zijn er 1.000 geschenkideeën, voor alle budgetten. Naast uiteraard dranken, staat er ook een ruim aanbod aan geschenkmanden en delicatessen. Zaakvoerster Isabelle Rolland heeft ons een beetje van haar tijd gegeven om ons haar onderneming te laten ontdekken..

Wat kunt u ons vertellen over de geschiedenis en de evolutie van de familiezaak?

Isabelle : “Het familiebedrijf is 25 jaar geleden opgericht. Oorspronkelijk was mijn grootvader eigenaar van een suikergoedwinkel, die hij geruild heeft voor de drankenhandel, die steeds meer in omvang toenam. In de beginjaren runde mijn broer de zaak. Na 10 jaar is hij een horecazaak begonnen en heb ik de drankenhandel in handen genomen, met de hulp van mijn broer Didier en mijn schoonzus Isabelle. Vandaag stellen we in totaal 7 werknemers tewerk.”

Welke strategische keuzes hebben jullie in het verleden moeten maken met betrekking tot de toekomst van de zaak?

«In de loop der jaren zijn we geëvolueerd van een drive-in naar een gesloten winkel, wat ons de mogelijkheid gaf om ons productengamma uit te breiden. Tien jaar geleden zijn we met de geschenk- en decoratieartikelen begonnen, die een steeds groter aandeel hebben in onze activiteiten. Dit initiatief hebben we genomen met het oog op een diversificatie ten opzichte van de concurrentie. We zijn immers de enige zaak in de streek die zo’n uitgebreid gamma van deze producten biedt. Om u een idee te geven : op jaarbasis verkopen we zo’n 7.000 geschenkmanden. We hebben ons ook gespecialiseerd in de verkoop van streekbieren, als antwoord op de groeiende vraag hiernaar van onze klanten.»

« Het segment van de festiviteiten hebben we daarentegen fors teruggeschroefd, naar aanleiding van een rendabiliteitsonderzoek die we twee jaar geleden hebben uitgevoerd. Hieruit is gebleken dat er in lokale festiviteiten zoals schoolfeesten, veel tijd kroop, zoals vervoer van materiaal enz., voor uiteindelijk weinig consumpties. Uiteraard hebben we de beroemde Ducasse van Aat nog, die hét evenement is voor alle inwoners van de regio. Als ik de spreiding van onze activiteiten moet schatten, gaat 80% naar de winkel, 15% naar de festiviteiten en 5% naar de horeca. We leveren niet bij particuliers.»

Wat vindt u bijzonder leuk aan het beroep van drankenhandelaar?

« Eerst en vooral het contact met de klanten. We hebben een trouw cliënteel, hoewel ik merk dat er een groei is van voorbijgaande klanten… Het feit dat er in onze sector regelmatig nieuwigheden op de markt komen, bevalt me ook wel. »

Er zullen waarschijnlijk ook uitdagingen zijn waarmee u geconfronteerd wordt…

« Het is net die marktevolutie, die de weg ingaat van een grotere specialisatie, die voor een voortdurende uitdaging zorgt. Gaan we ons op dit of dat segment storten? Daarom willen we op termijn het decoratie-gedeelte van ons assortiment uitbreiden. Er zijn werkzaamheden gepland, hoewel we onze drankenactiviteiten zeker en vast willen voortzetten. »

« Een tweede uitdaging is van commerciële aard. Het gaat voornamelijk om de vernieuwing van ons soms verouderend cliënteel en om de niet-centrale ligging van onze zaak. Dit dwingt ons om over nieuwe pistes na te denken.»

« Op een algemener niveau vormt de invoering van de geregistreerde kassa in de horeca een bijkomende uitdaging voor onze sector.»

Hierover gesproken, hoe ziet u de drankensector in de toekomst evolueren?

«De markt van speciaalbieren heeft duidelijk de wind in de rug. De voorkeur van de klant gaat steeds meer naar korte afzetkanalen en regionale producten. Ook thuisconsumptie is duidelijk aan het groeien. Dit verplicht de drankenhandelaar ertoe om zijn aanbod te diversifiëren. Alles wat kleinschalig en elders moeilijk te vinden is, moet in zijn winkel aan bod komen. Dit geeft hem de mogelijkheid om zich te onderscheiden. Klantenservice is dus van groot belang. Hieraan zijn we momenteel aan het werken.»

«2017 is weliswaar een vreemd jaar. Wat de verkoopcijfers betreft, is het jaar niet aangevangen zoals het zou moeten zijn. De negatieve berichten over de economie die in de media worden verspreid spelen daar ongetwijfeld een rol in. Dit stellen we vast in het aankoopgedrag van de klanten. Daarom kijken we ongeduldig naar de Ducasse uit, omdat de mensen zichzelf dan veel minder beperkingen opleggen.»

Wat betekent FeBeD voor u en wat verwacht u van uw beroepsfederatie?

«De nieuwsbrieven die we van FeBeD doorgemaild krijgen, houden ons op de hoogte van veel nieuwigheden wat bieren betreft. Het feit dat we bij een beroepsfederatie aangesloten zijn, geeft ons ook het gevoel tot een groter geheel te horen, terwijl we ons vaak als individuele firma te klein voelen om sommige problematieken het hoofd te bieden.»

«We verwachten van FeBeD dat ze zich blijft inzetten voor belangrijke dossiers, zoals de accijnzenverhoging op alcohol. Omwille van onze ligging niet ver van de Franse grens heeft deze maatregel voor ons gevolgen gehad. Voor de consument is het nu immers de moeite om 50 kilometer te rijden om zijn alcoholvoorraad aan te kopen. Deze situatie is uiteraard volkomen abnormaal.»

Is er een laatste tip die u zou willen delen met uw collega’s drankenhandelaars?

«Hou vol! Wees energiek! We werken in een zeer leuke sector, waar de voornaamste uitdaging is om zich te onderscheiden van de grote distributie. En dit moet ongetwijfeld via de service. Daarom raad ik ook alle zaakvoerders aan om permanent in hun zaak aanwezig te zijn.»

www.drink-primeveres.be