Enquête VIWF over waterfilters

woensdag 3 mei 2017 —

Op initiatief van het VIWF (Verbond van de Industrie van Waters en Frisdranken) werd van juni tot september een online-enquête gevoerd via het informatieportaal www.wateroprestaurant.be. Uit de antwoorden van zowat 1.000 deelnemers blijkt dat horecaklanten die water bestellen, zich manifest tekortgedaan voelen wat betreft de informatie die zij hierover ontvangen. Ruim 80% van de klanten wensen geïnformeerd te worden op het moment van de bestelling.

Een zeer grote meerderheid van de Belgen heeft de reflex om op restaurant water te bestellen. Voor 8 personen op 10  hoort dat sowieso bij de maaltijd. Plat of bruisend: de consument gaat ervan uit dat het water dat hij bestelt (en waarvoor hij zal moeten betalen), natuurlijk mineraalwater zal zijn en dat het wordt geserveerd in een fles, wat de  originele  zuiverheid garandeert.

Gefilterd water is een ander product dan bronwater of natuurlijk mineraalwater
Het komt echter al te vaak voor dat de consument geen natuurlijk mineraalwater maar een fles of karaf water "van het  huis" op tafel krijgt. In werkelijkheid gaat het dan om leidingwater, vaak gefilterd via de eigen installatie van het restaurant. Kortom: water dat door behandeling drinkbaar is gemaakt en dat niet dezelfde waarborgen biedt als natuurlijk mineraalwater of bronwater, zoals bijvoorbeeld de originele zuiverheid.

Dit gefilterd water wordt vaak gefactureerd tegen de prijs van merkwater. Volgens 9 klanten op 10 is dit niet correct. Zij vinden dat horecazaken duidelijke en transparante informatie zouden moeten geven over het water dat zij serveren en aanrekenen...

Voor een betere klantinformatie in de horeca
Er bestaan momenteel nauwelijks normen rond deze communicatie. Feit is wel dat de horecaklant een wat ongemakkelijk gevoel van bedrog kan ervaren: het is toch wel belangrijk vast te stellen dat ruim 95% van de respondenten vooraf wenst te vernemen dat het aangeboden water leidingwater is en geen natuurlijk mineraalwater uit een fles. Kortom: de klant wil op de kaart duidelijke informatie over het water, voordat hij dit bestelt. Deze informatie is vandaag zelden beschikbaar, en al helemaal niet gestandaardiseerd.

Op de vraag hoe ze beter geïnformeerd wensen te worden, volgen de meeste deelnemers aan de online-enquête het denkspoor van een betere, glasheldere vermelding op de kaart van de horecazaak, namelijk dat de klanten de keuze "gefilterd water" aangeboden krijgen.

In Frankrijk bestaat officieel "eau rendue potable par traitement". En hier?
Het is allerminst de bedoeling van de Franse wetgever om gefilterd leidingwater af te keuren of verdacht te maken: dit water kan op de kaart perfect naast natuurlijk (al dan niet bruisend) mineraalwater of bronwater staan. Het gaat gewoon  om een duidelijke en doorzichtige vermelding voor de consument die zijn vrije keuze wil behouden en een correcte prijs wil betalen.

Het VIWF sluit zich aan bij die trend, net zoals meer dan 80% van de respondenten, en pleit voor transparante informatie over water en drank, ook voor gefilterd water dat in de restaurants wordt geserveerd. Het VIWF vindt dat de klant het recht heeft te weten wat hij drinkt. Daarom vraagt het VIWF om "water drinkbaar gemaakt door behandeling" dat in een fles of karaf wordt geserveerd en ook wordt aangerekend aan de klant, altijd de vermelding "water drinkbaar gemaakt door behandeling " te geven, zoals reeds het geval is in Frankrijk.

Het VIWF wil graag bijdragen tot duidelijke en gedetailleerde informatie aan de consument, en stelt precies daarom een webportaal ter beschikking van het grote publiek: www.wateroprestaurant.be biedt alle nuttige informatie met betrekking tot het water dat de horeca aanbiedt. Op deze portaalsite kunnen consumenten hun mening over deze problematiek kwijt.

Bron: persbericht VIWF 13 oktober 2016