Groep Goetze te Lier: “De drankenhandelaar heeft zeker nog een rol te spelen!”

vrijdag 7 december 2018 —

Voor deze editie van onze rubriek "Een drankenhandelaar in de kijker!" werden we door zaakvoerder Xavier Goetze ontvangen in zijn pas vernieuwde drinkcenter in Zandhoven. Het gebouw, dat tussen de E313 en de E34 perfect gelegen is, valt meteen op door zijn moderne karakter. Om dieper in te gaan op het vernieuwingsproject van de drinkcenter, hebben we eveneens Alex Declerck van de firma Wanzl uitgenodigd (zie inforeportage HIER).

Xavier, wat kunt u ons vertellen over de geschiedenis van de zaak?

Xavier: “Mijn betovergrootvader heeft meer dan 100 jaar geleden een brouwerij in Lier overgenomen. Toen de Duitse bezetter tijdens de Eerste Wereldoorlog de vrachtwagens en de koperen ketels in beslag nam, heeft mijn voorvader zich toegespitst op de handel van limonade en water. Op deze manier is de drankenhandel tot stand gekomen. Onze merken Capri, Victory en Eau de Nazareth waren toen zeer bekend in de streek. Later zijn we verhuisd naar de huidige locatie in Lier en zijn we tot begin jaren 70 bottelaar geweest voor Bass Pale-Ale. Ikzelf ben werkzaam in de zaak sinds 1989 en heb ik in 1996 de zaak van mijn grootvader overgenomen. In hetzelfde jaar hebben we onze eerste winkel geopend. Toen voelde we al aan dat de verkoop aan particulieren aan belang toenam ten opzichte van de leveringen aan huis.

Over strategische keuzes gesproken: waarschijnlijk zijn er door de jaren heen nog andere beslissingen genomen met betrekking tot de toekomst van de firma…

“Zeer zeker. De aansluiting in 2006 tot de groepering Covedra is er één van. Zeer snel was ik overtuigd van het belang om zich met andere drankenhandelaars te groeperen. Zo zijn we van in het begin betrokken geweest bij het BelBev verhaal”

“In 2000 hebben we de winkel hier in Zandhoven overgenomen. In 2015 kwam het idee om de bestaande winkel uit te breiden en volledig te vernieuwen.”

“Een andere belangrijke strategische keuze is de manier waarop we de Goetze Groep in verschillende aparte afdelingen hebben onderverdeeld: Gwines als aparte wijnafdeling, Brouwerij Goetze voor de horeca, Goetze Events voor evenementen en beide drinkcenters zitten onder de afdeling Drankenarsenaal. Met al die aparte strategische eenheden kunnen we alle aspecten van het beroep van drankenhandelaar aanpakken. Gwines heeft het voor ons mogelijk gemaakt om de horecasector binnen te treden met ons wijnaanbod. Anders kregen we vroeger vaak bij prospecten te horen dat we “bierhandelaars” zijn. Onder de naam Gwines hebben we naam kunnen maken in de wijn wereld. We importeren trouwens 80% van ons wijnaanbod zelf, aankoop van primeurwijnen is ons eveneens niet onbekend.”

“Met onze horeca afdeling proberen we 100% van de benodigdheden van de horeca uitbater te leveren. Dan spreken we niet alleen over bier en water, maar ook over warme dranken, snoepgoed, toiletpapier enz.”

“Goetze Events focust zich op het segment van festiviteiten. Drie mensen van onze groep zijn hier voltijds mee bezig. Het gaat van grote evenementen in de bekende concertzalen tot privéinitiatieven in kleinere kring. Zo hebben we eens een huwelijksaanzoek volledig geregeld voor iemand…”

“In termen van omzet voor de Goetze Groep, is de onderverdeling ongeveer 45% voor de horeca, 40% voor de winkels en 15% voor evenementen.”

Kunt u ons meer vertellen over de uitdagingen waarmee u wordt geconfronteerd?

“De concurrentie van de grootdistributie is natuurlijk een grote uitdaging. De trends en de behoeften van de klanten evolueren snel en het risico bestaat dat men de boot mist. We spreken over de verkoop van drank via Internet. Wat betreft kratten en vaten is een verandering van kanaal zeker nog niet aan de orde, maar er worden al flessen alcohol online verkocht. Omdat we deze opportuniteit niet willen missen, komen we binnenkort met een eigen webshop.”

“Een andere uitdaging is het betalingsgedrag in de horeca. Het is soms zwoegen om aan onze centen te komen. Toch blijven we investeren in de sector. Zo hebben we bijvoorbeeld een eigen café in Broechem, en er zullen er nog bij komen in de toekomst. Hoewel ik niet zelf achter de toog sta, geeft dit mij de mogelijkheid om zelf aan de kant van de aankoop te staan.”

“Het administratieve werk is ook een uitdaging voor ons beroep in het algemeen. In totaal stellen we 30 mensen tewerk. Zonder de hulp van een sociaal secretariaat en interimkantoren zou het op administratief vlak totaal niet beheersbaar zijn.”

Wat vindt u bijzonder leuk aan het beroep van drankenhandelaar?

“Het contact met verschillende mensen vind ik vooral enorm plezant.”

“De opeenvolging van nieuwe projecten (cafés, nieuwe winkel enz.) maakt het bijzonder spannend. We staan nooit stil en dit maakt ons beroep bijzonder leuk. Als ik bijvoorbeeld naar het horeca-cliënteel kijk, komen de mensen vaak met ideeën die we helpen uitwerken. In die zin treden we ook op als een soort consultants voor onze klanten.

“Dit zorgt er allemaal voor dat onze job de nodige afwisseling inhoudt.”

Hoe ziet u de toekomst van de drankenhandelaar in België?

“De verkoop aan particulieren zal zeker en vast aan belang winnen. In die optiek worden de drinkcenters een mooie toekomst beloofd. Niettegenstaande zal de drankenhandelaar ook in de horecasector een zeer belangrijke rol blijven spelen, ondanks de steeds grotere verticale integratie van de grote spelers, zoals de grote brouwerijen. Overal blijven we horen dat de drankenhandelaar het goed blijft doen in zijn initiatieven en dat stimuleert alvast om verder en beter te blijven doen.”

Wat betekent FEBED voor u en wat zijn uw verwachtingen voor de toekomst?

“FEBED is voor ons een partner die onze belangen verdedigt. Dit is nu nog eens zeer duidelijk in het huidige AB InBev dossier en onlangs nog met de administratieve zorgen die we hadden inzake vervoersverplichtingen. Het dossier van de accijnzen is ook een zeer belangrijke topic. De prijzen worden de lucht ingejaagd en het wordt moeilijk voor een caféuitbater om zijn pinten aan een redelijke prijs te verkopen.”

“Het is de taak van FEBED om tussen te komen als er iets niet oké is. Het is echter niet de taak van FEBED om te onderhandelen over commerciële voorwaarden. Daar mag ook geen twijfel over bestaan. In deze context is Freedom Belgium een niet te verwaarlozen speler. Door de verschillende kortingen wordt ons lidgeld vaak ruimschoots terugverdiend. Ook het feit dat Freedom zicht bezighoudt met de ‘nevenactiviteiten’ (interim, logistiek enz.) wordt zeer op prijs gesteld.”

Is er een tip die u met uw collega’s wenst te delen?

“Hard blijven werken is zeker een must! Daarbij moet men zijn ideeën blijven uitwerken. Ik heb momenteel nog een aantal ideeën die ik in de nabije toekomst zal uitbrengen! Wordt vervolgd dus…”

www.goetze.be