Havn lanceert een reeks vier gins

vrijdag 1 juni 2018 —

De haven is veilig, kan de weg zijn naar een nieuwe ontdekking of net een smeltkroes zijn van smaken en culturen. Het gloednieuwe premium ginmerk Havn blend dit alles in één nip. Vier havensteden dienden als inspiratiebron om evenveel verfijnde signature bottles te ontwikkelen: Antwerpen, Kopenhagen, Marseille & Bangkok. Vier keer anders, vier keer subtiel complex. Bezield & samengesteld door Antwerps culinair talent Sas Adriaenssens en gefoodpaired door Graanmarkt 13 chef Seppe Nobels.

Dat gin ongelooflijk populair is en blijft hoeft geen betoog. Alleen is het als consument niet makkelijk om door het bos de bomen nog te zien. Het was voor het nieuwe ginmerk Havn dan ook meteen duidelijk dat het verschil moest gemaakt worden met een superieure kwaliteit op gebied van smaak en bottle design. “We wilden gins creëren geïnspireerd op wereldhavens waar je zonder verdere uitleg meteen hun oorsprong proeft,” aldus Steve Symons – de serieel ondernemer achter Havn. “Complexe smaakpaletten die je proeft als je de gin puur drinkt, maar ook in combinatie met de juiste tonic die onze gins laten openbloeien.”

Dat Sas haar smakenpalet op niveau wist te brengen is de groentenchef Seppe Nobels van Graanmarkt 13 niet ontgaan. Hij creëerde voor elk van de vier gins een bijpassend gerecht die de subtiele smaken nog versterken. Voor Bangkok koos de kok een verfrissend gerecht van Noordzee oester & koolrabi; voor Kopenhagen een hoeve-ei met gerookte makreel en algen; voor Antwerpen een gerecht met zoete ui, kalf, rabarber en een toets kaneel en tenslotte Marseille met witte chocolade op het bord bestrooid met vijgen, dadels, tijm en wat kruidnagel. Het is duidelijk, Havn is een gin die zich in goed culinair gezelschap laat drinken en dat niet enkel bij het aperitief.

Rijke smaken vragen uiteraard ook voor een even luxueuze uitstraling: “Voor het ontwerp van de flessen gingen we niet over één nacht ijs,” aldus Steve. “Elke fles kreeg een specifieke kleur en uitvoering die interageren met het smakenpalet. Bovendien zijn de flessen zo afgewerkt dat ze telkens anders schitteren in het licht.” De vier flessen – goud, zilver, brons en mat zwart zijn als quattro een verrijking voor elke bar – zowel thuis als in de horeca. Maar daar blijft het niet bij. Ondertussen werkt Sas aan de smaken van de volgende geselecteerde wereldhavens en Steve aan de nieuwe kleuren van de komende signature bottles. Krijgt dus ongetwijfeld een culinair vervolg…

Havn Gin Kopenhagen, Antwerpen, Bangkok & Marseille zijn verkrijgbaar in de betere drankenhandel, conceptstore en horecazaak. Adviesprijs: €55

www.havn.com