Miko verkoopt zijn verpakkingsafdeling en focust op koffieservice

vrijdag 16 april 2021 —

De Turnhoutse koffiemaker Miko verkoopt zijn verpakkingsafdeling aan het Duitse Paccor en focust op koffieservice. 'We kunnen nu volop investeren in onze koffie, terwijl onze twee afdelingen vroeger moesten strijden om budget', zegt CEO Frans Van Tilborg.

Miko, een samentrekking van 'Michielsen Koffie,  dat bekend is van de koffieautomaten in de horeca en op de werkvloer, verkoopt zijn bij het grote publiek minder bekende, maar belangrijke afdeling die kunststof verpakkingen maakt. De koper is de Duitse marktleider Paccor.

De verpakkingsafdeling Miko Pac draaide in 2020 met 500 werknemers in drie fabrieken (België, Polen en Indonesië) 107 miljoen euro omzet. De overname levert het Kempense bedrijf - mits de concurrentiewaakhond zijn fiat geeft - 110 miljoen euro cash op.

Miko verkoopt zijn verpakkingsafdeling en houdt alleen koffie over omdat beide in de woorden van de CEO 'niets met elkaar te maken hebben'. Al was dat historisch wel zo. De eenkopsfilter die Miko midden vorige eeuw lanceerde, bestond voor een groot deel uit kunststof en vormde de basis voor Miko Pac.

'In de voorbije jaren was er intern getouwtrek tussen beide afdelingen', zegt Frans Van Tilborg, CEO en telg van de zesde generatie. 'We hebben maar één pot met geld voor investeringen. Het is wel eens gebeurd dat de koffieafdeling een overname niet mocht doen, omdat de verpakkingsafdeling het geld nodig had om een nieuwe machine te kopen.'

Paccor toonde al jaren interesse in Miko's plastic bakjes. 'We spreken al jaren met elkaar, maar op initiatief van Paccor werden die gesprekken recent serieuzer', zegt Van Tilborg.

Miko kan nu volop focussen op koffie, maar verliest ook een lucratieve afdeling. Terwijl de koffieservicepoot hard getroffen wordt door de pandemie en de leeglopende kantoren, boomt de kunststoftak. Over het boekjaar 2020 zag die de winstbijdrage met een derde stijgen naar 18 miljoen euro, terwijl de koffieservice de bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda) 29 procent zag afnemen tot 12 miljoen euro. Over het prepandemiejaar 2019 draaide Miko Pac een ebitda-marge van 12,7 procent, de koffietak 11,9 procent.

'We verliezen inderdaad een mooie bedrijfstak en ik vind het moeilijk om afscheid te nemen van 500 trouwe medewerkers, onder wie twee familieleden. Maar ze gaan een goede toekomst tegemoet bij het sterke Paccor. De ebitda die we door de verkoop verliezen, is een kortetermijneffect', zegt Van Tilborg. 'Door de verkoop krijgen we cash op de bank waardoor we nieuwe overnames kunnen doen in de koffiesector.

www.mikocoffee.com