Nicolas Declercq (Leopold 7) is één van de twee CSR Professionals van 2019

vrijdag 28 februari 2020 —

Tijdens een gala-evenement in Brussel heeft op 20 februari de vzw Time4Society de prijzen voor CSR Professional van het Jaar uitgereikt. Die gaan naar voortrekkers in het duurzamer maken van hun organisatie.

Caroline Pauwels en Nicolas Declercq volgen Ann Claes van JBC en Pascal Léglise van Carrefour België op als respectievelijk de Nederlandstalige en de Franstalige CSR Professional van 2019. CSR staat voor Corporate Social Responsibility, het Engelse equivalent van MVO of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Bedrijven die daarmee bezig zijn, streven niet enkel winst na, maar houden ook rekening met hun impact op de mens en het milieu. De prijs wordt georganiseerd door de vzw Time4Society, die bedrijven begeleidt met duurzaamheidstrainingen en -advies. Ze wordt geleid door Nathalie Bekx, die ook CEO is van het trendonderzoeksbureau Trendhuis. Juryvoorzitter Fons Leroy (voorzitter Beroepenhuis en ex-VDAB) werd haast lyrisch van de kwaliteit van de presentaties en de dossiers voor de vijfde editie van CSR Professional of the Year. In vijf jaar is zowel het aantal dossiers als de kwaliteit ervan sterk gestegen.

De afgelopen jaren is het belang van duurzaamheid stelselmatig toegenomen. Jacques Spelkens, het hoofd CSR van gastheer Engie Benelux, legde bij het begin van het evenement uit dat MVO vroeger de kers op de taart was, maar intussen in de taart zit. Van een leuk extraatje is duurzaamheid een essentieel ingrediënt in het zakenmodel van bedrijven geworden.

Aan Franstalige kant ging de prijs naar Nicolas Declercq, de oprichter van de brouwerij Leopold 7. Hij haalde het van Corine Athas van de CSR-adviseur Infrabel en José Castillo, medeoprichter van Univercells. Leopold 7 is een brouwerij uit Héron, een gemeente tussen Hoei en Namen. Ook een kmo kan investeren in duurzaamheid. Daarvan moet je Nicolas Declercq, mede-oprichter van Brasserie Leopold 7 niet meer overtuigen. Integendeel, de brouwerij is er een mooi voorbeeld van. De stichters begonnen eerst met aandacht voor Planet, nadien volgde People en tot slot Participation. Natuurlijk zonder de Profit uit het oog te verliezen.

Graag enkele voorbeelden? Alle dampen worden gerecupereerd en omgezet in energie, het waterverbruik wordt sterk verminderd, geen additieven in de schoonmaakproducten. Er werden zonnepanelen gelegd, in samenwerking met een coöperatieve. Leveranciers worden op basis van de 4 P’s rond duurzaam ondernemen geselecteerd. Sinds de oprichting in 2011 breidde de brasserie zijn activiteiten uit naar Zuid-Afrika, Californië en Montenegro. Doel is om zoveel mogelijk lokaal te produceren en aan te kopen zodat overbodig transport wordt vermeden.

Opvallend is de gelijkheid onder de werknemers. Bij Brasserie Leopold 7 zijn er geen directeurs, managers, bedienden of arbeiders. Iedereen neemt verschillende rollen op naargelang het moment, zijn aspiraties en competenties: management, operationele taken, productie, administratie. Ook probeert Nicolas Declercq het evenwicht tussen aantal mannen en vrouwen te bewaren, de gelijkheid in lonen is voor hem een evidentie.

Elk jaar zitten alle medewerkers rond de tafel om het thema duurzaamheid in de organisatie te bespreken. Het communicatieteam houdt het thema intern en extern levend. Kortom: deze ondernemers van Brasserie Leopold 7 weten als echte ‘change makers’ veranderingen te initiëren in de maatschappij.

www.leopold7.com