Pepsi - Kokosnoot-hype

vrijdag 9 juni 2017 —

Al eens kokoswater gedronken? Dat is het water dat je kan opdrinken als je een kokosnoot openmaakt. Geen kokosmelk zoals in pina colada dus, want dat wordt gemaakt van het vruchtvlees. Kokoswater smaakt licht zoutig, een beetje zoet en is geweldig verfrissend.

Tien jaar geleden dronk bijna niemand het, toch niet in Europa, maar nu is het hip. Everybody goes coconut. Kokosnoot wint trouwens in alle mogelijke vormen aan populariteit, aangemoedigd door zijn status van superfood. Suiker van kokosbloesem, bakolie van kokosvet, yoghurt van kokosmelk, gearomatiseerd water met een kokossmaakje - dit jaar verscheen Spa met een vleugje kokos in de winkelrekken - en steeds meer dus ook kokoswater, geprezen om zijn bijzonder hydraterende eigenschappen en zijn hoge gehalte aan mineralen.

De trend is de multinationals niet ontgaan. Coca-Cola heeft zijn eigen kokoswater en ook Pepsi heeft al drie merken in huis: One, Kero Coco en Naked. Pepsi is nu, aangemoedigd door de slabakkende verkoop van zijn frisdranken, zelfs uit op een vierde merk: Vita Coco.

Vita Coco staat sinds kort te koop voor 1 miljard dollar, een bedrag waar Pepsi zijn hand niet moet voor omdraaien. Toch zou de drankengroep minder hebben geboden en onderhandelt ze daarover met All Market, het bedrijf achter Vita Coco. De grootste aandeelhouder van All Market, met ongeveer 50 procent, is trouwens Verlinvest, de investeringsmaatschappij van de InBev-families de Spoelberch en de Mévius.

Verlinvest weet wat het doet. Eerder verkochten de families al Vitamin Water voor 4,1 miljard dollar. Ook nu ziet het ernaar uit dat ze langs de kassa zullen passeren. Vita Coco is wereldwijd het sterkste merk van kokoswater, met een marktaandeel van 26 procent. In de VS loopt dat zelfs op tot 60 procent. Met Vita Coco erbij wordt Pepsi de onbetwiste wereldleider in kokoswater, wat perfect aansluit bij het gezondere imago dat de groep zich wil aanmeten.