Spadel, de eerste Belgische drankenproducent die een onderneming met positieve impact wordt

woensdag 19 mei 2021 —

Tien jaar geleden begon Spadel aan een ambitieus duurzaamheidstraject, waardoor de groep enkele belangrijke mijlpalen heeft bereikt, zoals koolstofneutraliteit en een betere bescherming van het milieu en de watervoorraden.

Over enkele weken zet Spadel opnieuw een stap voorwaarts door als eerste Belgische drankenproducent een ‘Positive Impact Company’ te worden. Naast het herdefiniëren van de doelen van het bedrijf, heeft Spadel de ambitie om een positieve impact te hebben op de natuur, de consument, de lokale verankering en de gemeenschap door middel van 12 doelstellingen die deel uitmaken van de nieuwe MVO-strategie van de Groep voor 2025.

Spadel zal dus zeer binnenkort een bedrijf met een positieve impact zijn. Maar wat betekent dit? Concreet betekent dit dat de Groep besloten heeft om nog een stap verder te gaan in zijn ondersteuning van het lokale verenigingsleven en de lokale economie door zich ertoe te verbinden 5% van zijn nettowinst opnieuw te investeren in de gemeenschap, via solidariteitsacties, burgerdagen en lokale partnerschappen in alle landen waar de Groep actief is: België, Nederland, Frankrijk en Bulgarije. In de komende maanden en jaren wil Spadel de donatie van producten verder uitbreiden, ten voordele van lokale verenigingen, sportclubs en mensen in precaire situaties, maar ook haar steun voor solidariteitsacties van haar medewerkers en haar lokale partnerschappen versterken. Een eenvoudig voorbeeld: tijdens het eerste kwartaal van 2021 heeft Spadel een solidariteitsactie gesteund die door haar werknemers werd gelanceerd. Er werd daarbij € 50.000 ingezameld ter ondersteuning van de actie van het Rode Kruis in alle landen waar de Groep aanwezig is.

Voor Spadel betekent een onderneming met een positieve impact worden ook de bescherming van de biodiversiteit en waterbronnen verder verhogen, alleen natuurlijke ingrediënten gebruiken in haar producten en de circulariteit in haar verpakkingen bereiken, tegen 2025.

De wens om de positieve impact van Spadel in de verf te zetten, houdt gedeeltelijk verband met de crisis die het gevolg is van de Covid-19-pandemie. Een crisis die meer dan ooit aantoont hoe belangrijk het is om het lokale verenigings- en economische weefsel te ondersteunen. De Spadel Groep speelt al jaren haar rol als lokale speler, door met name bijna uitsluitend met lokale leveranciers te werken en door haar producten niet verder te exporteren dan binnen een straal van 500 kilometer rond de bron.

In zijn strategie voor 2025 richt Spadel zich niet alleen op de lokale economie, maar ook op de transitie naar een koolstof-neutrale productie, volledige recycling en/of hergebruik van 3 verpakkingen(kringloopeconomie) en het verkrijgen van het B Corp-certificaat. Het bedrijf is voortrekker in de duurzame ontwikkeling en verbindt zich ertoe al zijn consumenten het zuiverste en gezondste water aan te leveren met het volste respect voor de natuur. Alle details van deze nieuwe MVO-strategie worden verduidelijkt op de website Source of Change.