Spadel wil de Nederlandse horeca veroveren

woensdag 3 mei 2017 —

Het doel op middellange termijn is "duidelijk": Spadel wil de Nederlandse markt voor hotels, restaurants en cafés (Horeca) veroveren.

Op dit moment bezit de Belgische groep ongeveer 30% marktaandeel in de retail sector in Nederland. Het is echter niet het geval in de horeca. Het is in deze context dat Marc du Bois, CEO van Spadel, een contract ondertekende met Koen Slippens, de baas van de voedingsgroep Sligro.

Het partnerschap is heel origineel: Sligro lanceerde op 30 november in Veghel (een klein dorpje op 25 km ten noorden van Eindhoven), zijn "Sligro inspiratielab Zin", een soort school speciaal ontworpen voor de professionelen van de voedingssector. Ze zullen opleidingen over eten, wijn en water en de combinaties van smaken tussen deze producten krijgen.

De vrachtwagens van Sligro steken al de grens over om Belgische horeca te bevoorraden, zegt Slippens. Maar de groothandelsketen heeft meer ambities in België. Het bedrijf uit Veghel nam begin dit jaar de Belgische groothandelsketen Java over en gaat er voor de Belgische horeca ook starten met Sligro-groothandels. ‘Voor Antwerpen is de vergunning al binnen en we zijn bezig met Brugge en Gent. Vlaanderen voegt voor ons zo'n 50% marktomvang toe.’