Tournée Minérale: veel minder impact dan vorig jaar

woensdag 28 februari 2018 —

De campagne ‘Tournée Minérale’ heeft dit jaar een lagere impact gehad op de omzetcijfers van de horeca en de drankenhandelaars dan vorig jaar. Dat blijkt uit steekproeven die Horeca Vlaanderen en FEBED (Federatie van de Belgische Drankenhandelaars) hebben gevoerd bij respectievelijk horecaondernemers en drankenhandelaars.

Uit de cijfers van FEBED blijkt dat veertig procent van de drankenhandelaars een negatieve impact hebben ondervonden van Tournée Minérale. Vorig jaar was dat nog meer dan de helft. Een kwart van de drankenhandelaars merkt voor februari zelfs een stijging van de verkoop in het alcoholische segment ten opzichte van de situatie vorig jaar. Toch valt er algemeen een negatieve impact van 2% te noteren op het omzetcijfer van alcoholische dranken. 55 procent stelt dat de klanten, zowel horeca als particulieren, meer interesse tonen in de alcoholvrije alternatieven.

De negatieve impact van de Tournée Minérale is dus duidelijk minder in vergelijking met vorig jaar. Daar zijn twee belangrijke redenen voor volgens Gilles Vandorpe, directeur van FEBED: “Eerst en vooral waren de drankenhandelaars dit jaar beter voorbereid op de actie. Alcoholvrije alternatieven werden zowel door de producenten, de handelaars als de horeca uitgebreid in de picture gezet. Daarnaast zijn er duidelijk minder deelnemers aan de actie ten opzichte van vorig jaar. Wat uiteraard ook een impact heeft op zowel het alcoholische als het non-alcoholische segment.”

Eenzelfde geluid valt te horen van de kant van Horeca Vlaanderen. “Eén zaak op drie meet een omzetverlies en wijt dit aan Tournéé Minérale. De impact is dus nog steeds aanzienlijk maar minder dan vorig jaar. Toen stelde 51 procent een omzetdaling vast”, zegt Kurt Neyrynck, dienstdoend afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen. De beroepsvereniging hield een steekproef bij 285 horecaondernemers. Opmerkelijk is dat het aanbod aan alcoholvrije alternatieven sterk is gestegen: vorig jaar voorzag iets minder dan de helft van de zaken in een alcoholvrij aanbod zoals bijvoorbeeld mocktails, zelfgemaakte ice tea of alcoholvrije wijnen en aperitieven. Dit jaar zegt 70 procent van de ondernemers werk te hebben gemaakt van een ruime alcoholvrije kaart. Begin dit jaar heeft Horeca Vlaanderen een inspiratiebrochure voor kwaliteitsvolle alcoholvrije alternatieven verspreid en haar leden opgeroepen om het aanbod uit te breiden. “Onze campagne heeft duidelijk gewerkt. Het omzetverlies is minder dan vorig jaar maar is toch nog steeds aanzienlijk. Dat beklemtoont enerzijds de vraag van de klant naar alcoholvrije alternatieven, maar ook het belang van bijvoorbeeld wijnen en aperitieven voor de beleving en de rendabiliteit van een restaurant”, aldus Kurt Neyrynck.