Tropische temperaturen doen verkoop van waters stijgen met 28%

donderdag 22 juni 2017 —

Het warme zomerweer van de laatste weken heeft een duidelijk effect op de verkoop en de consumptie van dranken in België. 9 op de 10 drankenhandelaars stelt een stijging vast van het aantal bestellingen. Het zijn vooral de niet-alcoholische producten die profiteren van de tropische temperaturen. In het segment van de waterproducten wordt een stijging vastgesteld van 28% in besteld volume. Het segment van de frisdranken noteert een stijging van 18%.

Het is een gekend fenomeen. Hoe hoger de temperaturen oplopen, hoe meer mensen buiten komen en genieten van een drankje op een zomers terras. Zolang het niet tropisch warm wordt stijgt de consumptie van de verschillende dranken eerder evenredig met hun marktaandeel. Eens de temperaturen hoger gaan dan 25 graden zijn het voornamelijk niet-alcoholische dranken die er baat bij hebben. Het segment van de waters kent sinds het begin van het mooie weer een toename van 28,5% in besteld volume. Bij de frisdranken zien we een toename van 18,3%. Ook andere dranken worden meer geconsumeerd, maar de toename is minder sterk in vergelijking met waters en frisdranken. Wijnen en bier kennen een gelijkaardige stijging van om en beide 10%.

“Voor de drankenhandelaars zijn deze tropische temperaturen een signaal om alle zeilen bij te zetten”, zegt Gilles Vandorpe, directeur van FEBED. Een goede zomer maakt voor veel drankenhandelaars een groot verschil in hun winstcijfers op het einde van het jaar. Het weer bepaalt ook in grote mate of de festivals en diverse evenementen al dan niet een succes worden. Hoe meer volk deze initiatieven aantrekken, hoe meer werk voor de drankenhandelaar. Het mooie zomerweer is dus zeker welgekomen, zeker gezien het voorjaar op zich moeilijk was. Tijdens de eerste jaarhelft waren de omzetcijfers voor de traditionele pils niet goed. Een fenomeen dat zich al langer dan vandaag voordoet. De consument heeft een voorkeur ontwikkeld voor speciale bieren en dat weerspiegelt zich in de omzet van gewone pils.