Victoria, het nieuwe strong blond van AB Inbev

vrijdag 12 juni 2020 —

Een nieuw, sterk blond bier verschijnt op de markt: brouwer AB Inbev maakt er met een vette knipoog in zijn communicatie geen geheim van dat het met de nieuwkomer mikt op het segment waar concurrent Duvel al decennia de baas is.

Victoria is de naam van het nieuwe blonde bier met 8,5% alcohol dat hergist op de fles. Vlot drinkbaar, met een pittige bitterheid en een kruidig hoparoma met fruitige toetsen afkomstig van drie hopvariëteiten, waaronder de edelhop Saaz en Fuggle, zo meldt de brouwer. Het nieuwe bier heeft een lichte kleur, een hoog koolzuurgehalte en een sterke schuimkraag. AB Inbev benadrukt dat Victoria enkel 100% natuurlijke ingrediënten bevat: hop, gerstemout, rijst, water en gist.

De naam Victoria haalde de brouwersgroep uit zijn rijke wereldwijde merkportfolio: dochter Grupo Modelo (tevens brouwer van Corona) commercialiseert een pils met dezelfde merknaam. Dat is zelfs het oudste biermerk van Mexico, al heeft deze nieuwkomer met dat Mexicaanse bier verder helemaal niets te maken.

Heel opmerkelijk echter is de communicatie rond de betekenis van die naam en de afbeelding op het etiket: Victoria verwijst volgens de brouwer naar het verhaal van de overwinning van aartsengel Sint-Michiel (de beschermheilige van Brussel) tegenover het kwade. Op een flyer bij het staal dat de redactie ontving staat deze tekst: "Aartsengel Sint-Michiel is de tegenstander van de duivel. Hij is het symbool van de overwinning van het goede op het kwade, de rechtvaardige, de ware en de authentieke, in tegenstelling tot het kwade, valse en kunstmatige, wat kenmerkend is voor de wegen van de duivel…"

Die expliciete verwijzingen naar de duivel zijn niet mis te verstaan: het nieuwe bier wil een plaats veroveren in het groeiende segment van de sterke blonde bieren, een segment waarin concurrent Duvel de onbetwiste marktleider is.

Het is niet de eerste keer dat Duvel concurrentie krijgt. Het iconische sprankelende bier van brouwerij Moortgat is al jaren heer en meester in zijn segment, dat van de blonde speciaalbieren. Anderen willen maar al te graag hun graantje meepikken van dat succes. Toen Brouwerij Van Honsebrouck het bier Filou op de markt bracht, begon Moortgat zelfs een rechtszaak omdat Filou de smaak en het uitzicht van Duvel te veel kopieerde. Het bier zat ook in een bruin flesje, en had een wit etiket met rode letters. Maar van de rechter kreeg Moortgat geen gelijk. Ook Hapkin van Alken-Maes, Sloeber van brouwerij Roman en Satan gold van De Block zijn bieren die mikken op het segment waarin Duvel de marktleider is.

Bron: retaildetail