‘BE BEER’ , zo heet de nieuwe campagne van vzw Belgische Brouwers en VLAM die op 16 november, in aanwezigheid van premier Alexander De Croo, is voorgesteld in Belgian Beer World. ‘Unieke mensen. Unieke bieren.’ wordt de baseline van de campagne. Diversiteit staat centraal, zowel die onder Belgen als onder onze Belgische bieren. Blond, fruitig, uniek, krachtig… het zijn niet enkel kenmerken die we kunnen linken aan onze bieren, maar ook aan mensen. Deze campagne, die vertrekt vanuit het individu, moet die boodschap dan ook benadrukken. Voor elke Belg is er wel een uniek bier te vinden.
In 2014 lanceerden Belgische Brouwers en VLAM de campagne ‘Fier op ons bier’. Een campagne die de Belgische trots over ons bekendste exportproduct opnieuw moest aanwakkeren. En dat met succes. Een recente iVox-enquête leert ons dat maar liefst 2 op de 3 Belgen trots zijn op Belgisch bier. Daarnaast ziet 80% van de Belgen bier als een inherent onderdeel van onze Belgische cultuur. Dat nationaal gevoel wanneer het gaat over bier, benadrukte ook premier De Croo vandaag tijdens de lancering van de campagne: “Bier is zonder twijfel één van onze economische troeven. Naast chocolade, vaccins, biotechnologie, hernieuwbare energiebronnen, dredging, en vele anderen. De Belg drinkt graag een pintje samen, mét of zonder alcohol. Maar bier staat niet alleen voor samenzijn. Het staat ook voor bedrijvigheid en ondernemerschap, van de grote internationale spelers tot gepassioneerde thuisbrouwers. Met ‘BE BEER’ onderlijnen we eens te meer dat bier én ondernemerschap door ons DNA stroomt”, aldus premier De Croo.
Niettegenstaande deze indrukwekkende cijfers, zijn we nog te vaak bescheiden wanneer het gaat over onze Belgische biercultuur die zo uniek is in de wereld. Vandaag telt België meer dan 400 brouwerijen en meer dan 1.600 verschillende biermerken. Die diversiteit in stijl, smaak, geur en kleur neemt jaar na jaar verder toe en het verbindende karakter van bier is daarin een constante factor. “Bier brengt mensen samen. Altijd en overal. De Belgische biercultuur is historisch verankerd in onze samenleving en dit werd in 2016 ook officieel bevestigd met de erkenning ervan als immaterieel cultureel erfgoed door UNESCO. De campagne ‘BE BEER’ brengt onze rijke biercultuur tot leven via de verscheidenheid aan Belgische bieren en hun verbindend karakter”, aldus Krishan Maudgal, directeur bij Belgische Brouwers. Filip Fontaine, algemeen directeur van VLAM bendrukt dit verder: “nagenoeg een decennium na de campagne ‘Fier op ons bier’, introduceren we nu een eigentijdse opvolger die de diversiteit onder Belgen verbindt met onze unieke Belgische bieren. Immers, er is in België wel een biertje voor elke gelegenheid, ook steeds meer alcoholvrij.”
Tijdens de lancering wordt daarom ook een duidelijke oproep gedaan voor een gematigde en verantwoorde omgang met bier. Alcoholmisbruik gaat in tegen alles waar Belgisch bier voor staat: kwaliteit, passie en vakmanschap. Zo is één van de eerste zes campagnebeelden die vandaag gelanceerd wordt ook ‘BE BOB’, een duidelijke referentie naar de BOB-campagne, waar de Belgische brouwers al meer dan 25 jaar hun schouders onder zetten. Ook in de toekomst willen de Belgische brouwers via de koepel ‘BE BEER’ hun maatschappelijke verantwoordelijkheid verder opnemen en acties ondernemen die gericht zijn tegen alcoholmisbruik.
De campagne ‘BE BEER’ werd de volgende week gelanceerd via online video’s en op sociale media. Maar ook via digitale schermen op enkele openbare plaatsen zal de campagne te bekijken zijn. “ ‘BE BEER’ lanceren vanuit Belgian Beer World, het permanente interactieve bierbelevingscentrum in het Brusselse beursgebouw, is een bijzondere gebeurtenis voor de sector. Hiermee plaatsen we onze Belgische bieren en bijhorende biercultuur volop in de schijnwerpers. De plaats die het verdient”, besluit Krishan Maudgal.
Een eerste impressie van de campagne kan u via deze link bekijken