Spadel investeert in The Mocktail Club

woensdag 15 november 2023 —

The Source, het durfkapitaalfonds van de groep Spadel, maakte verleden week bekend dat het een belang heeft verworven in The Mocktail Club. Deze Belgische startup werd opgericht door zussen Marie en Kaat Claessens en is gespecialiseerd in het veelbelovende segment van alcoholvrije cocktails (of mocktails) op basis van natuurlijke, caloriearme ingrediënten. Deze investering zal The Mocktail Club helpen om zijn ontwikkeling in de Benelux te versnellen en zijn aanwezigheid in restaurants te vergroten. Deze investering sluit perfect aan bij de visie van The Source om innovatieve startups in de drankensector financieel en strategisch te ondersteunen en zo bij te dragen aan hun groei.

In 2015 besloot Marie Claessens, een jonge alcoholintolerante vrouw uit Antwerpen, een blog te lanceren waarop ze haar originele recepten voor mocktails deelde. De website was een groot succes, maar veel volgers van Marie gaven aan dat ze niet altijd de tijd hadden om deze cocktails zelf te maken. In 2017 besloot de aspirant-ondernemer hen een handje te helpen door zelf de mocktails te maken en ze te verkopen in flessen van 1 liter, zodat ze makkelijk gedeeld konden worden met vrienden. Sindsdien is The Mocktail Club een groot succes. Sinds 2019, het jaar waarin Kaat Claessens samen met haar zus Marie aan de slag ging bij het bedrijf, is het volume vertienvoudigd en verkocht het bedrijf in totaal meer dan 430.000 flessen.

Mocktails zijn een snelgroeiend segment. Volgens een recente studie gepubliceerd door IWSR zal de wereldwijde markt voor alcoholvrije gebruiksklare dranken tot 2025 elk jaar met 14 % groeien. Steeds meer consumenten zijn op zoek naar gezonde, smakelijke alternatieven voor alcoholische dranken, ofwel omdat ze helemaal geen alcohol drinken, ofwel omdat ze hun consumptie van alcoholische dranken willen verminderen zonder het genot van een cocktail op te geven. “We richten ons op alle consumenten die geen alcohol drinken of evenwichtiger willen leven en toch willen genieten van een avondje uit met vrienden zonder zich buitengesloten te voelen”, legt Marie Claessens uit. “Tegenwoordig staan mensen die geen alcohol drinken al snel alleen met een glas water of sinaasappelsap. Samen met mijn zus Kaat zijn we blij aan deze groeiende vraag te kunnen voldoen door uitstekende gebruiksklare mocktails aan te bieden, die in België worden geproduceerd met verse, lokale en vooral biologische ingrediënten.”

De Mocktail Club biedt nu 9 unieke mixen gemaakt van natuurlijke ingrediënten, zonder kunstmatige smaken, zonder concentraten en alleen ongeraffineerde suiker. Deze omvatten een combinatie van vlierbloesem en basilicum, appel en tijm, evenals grapefruit en vanille. Deze producten zijn verkrijgbaar bij Colruyt en onafhankelijke Delhaize-winkels, evenals in een twintigtal sterrenrestaurants, een groot aantal gastronomische restaurants en vele gespecialiseerde verkooppunten. Dankzij de financiële middelen en expertise van The Source en Spadel is het de ambitie om de komende jaren naar een hogere versnelling te schakelen. “Vandaag zijn we vooral bekend in Vlaanderen, maar we willen onze aanwezigheid in Franstalig België en Nederland versterken, alvorens de distributie naar andere Europese landen uit te breiden”, stipt Kaat Claessens aan. “De komende maanden en jaren willen we de beschikbaarheid van onze mocktails in supermarkten uitbreiden en ook in meer restaurants aanwezig zijn.”

De samenwerking tussen The Mocktail Club en Spadel is meer dan alleen een financiële investering. Het is de bedoeling dat beide bedrijven samen groeien in de snelgroeiende markt voor niet-alcoholische cocktails en alcoholvervangers, die steeds sterker vertegenwoordigd zijn in de rekken van supermarkten en op de menukaarten van cafés en restaurants.

“We zijn verheugd The Mocktail Club te kunnen ondersteunen in zijn ambitie om uit te breiden in de Benelux en daarbuiten,” zegt Clément Yvorra, Global Business Development Manager bij Spadel. “We werden overtuigd door het persoonlijke verhaal van Marie en Kaat, hun ondernemersgeest en de kwaliteit van hun producten. Nu willen we hen helpen groeien met onze expertise in de drankenmarkt. We kunnen ook overwegen om The Mocktail Club te helpen met de distributie van hun mocktails.”

www.themocktailclub.com