Meer en meer krijgen we reacties uit de markt dat de prijzen van de bieren en frisdranken de voorbije jaren te duur geworden zijn en dat de consument zijn/haar koopgedrag vermindert of naar goedkopere alternatieven overschakelt. We zien ook dat de consumenten meer en meer hun aankopen doen in het buitenland. De helft van de Belgen wonen op minder dan 50 km van een landsgrens.
Onze analyse m.b.t. de prijsevolutie van de voorbije 15 jaar, toont een prijsstijging van de bieren en frisdranken die schommelt tussen de 62% en de 82%, terwijl de consumptie index en de gezondheidsindex over dezelfde periode slechts met 44 % gestegen zijn.
Het is begrijpelijk dat de consumenten hierover klagen, gezien hun inkomen niet in dezelfde mate is gestegen als de prijsstijging van de bieren en frisdranken.
De ganse keten heeft er belang bij dat de consumptie op het huidig niveau blijft en niet verder daalt.
FEBED heeft verleden week een brief aan de producenten verstuurd waarbij we aandringen om de prijsstijgingen te matigen en te beperken tot éénmaal per jaar.