Meer dan 35 ondernemersorganisaties schrijven open brief: kmo’s zijn goede en aangename plekken om te werken.
In een open brief geven UNIZO en meer dan 35 aangesloten kmo-organisaties, waaronder FEBED, een duidelijk signaal dat kmo’s goede werkgevers zijn. De organisaties betreuren dat zelfstandige werkgevers de voorbije weken onterecht het mikpunt van frustraties zijn geworden.
Sinds Delhaize aankondigde haar 128 winkels over te dragen aan zelfstandige uitbaters, is er wijdverspreide bezorgdheid ontstaan onder het personeel. Voor die ongerustheid bij verandering kunnen alle sectoren veel begrip opbrengen, maar ze betreuren dat de zelfstandigen zeer onterecht kop van jut zijn geworden. De teneur wordt gezet alsof zelfstandige werkgevers minderwaardige werkgevers zijn.
Dat komt hard binnen bij de ondernemers. Als er in Vlaanderen één type werkgever is die emotioneel betrokken is bij zijn werknemers, dan is het de kmo-werkgever. In een kmo is een medewerker niet louter een nummer met bijhorend dossier. Werknemer en werkgever kennen elkaar. Ze weten van mekaar hoeveel kinderen ze hebben, wat hun hobby’s zijn en waar ze op vakantie gaan. Voor wie niet als een cijfer op een spreadsheet behandeld wil worden, is werken voor een kmo de beste optie.
Met deze reactie willen de kmo-sectoren dan ook een krachtig signaal geven. Vandaag werken zo’n 1,16 miljoen mensen, 37,3% van de loontrekkenden in België, voor een onderneming met minder dan 50 werknemers. Kmo’s zijn aangename en goede plekken om te werken. Wie dit niet alleen miskent, maar zelfs niet ophoudt om deze ondernemers te schofferen en te kleineren, beseft niet welke schade hij aanricht.
De volgende dagen zet UNIZO haar Ondernemerslijn - normaal gezien enkel toegankelijk voor ondernemers/UNIZO-leden - open voor iederéén: zowel zelfstandigen, werknemers, ambtenaren…
“Iedereen die vragen heeft over werken bij zelfstandige ondernemers, kan bij ons terecht en zal zelf ontdekken dat de zelfstandige werkvloer wél een aangename werkomgeving is en dat kmo-werkgevers echt het beste met hun personeel voorhebben”, zegt UNIZO-topman Danny Van Assche.
De ondernemersorganisatie zal de volgende weken samen met de sectoren een campagne #trotsekmowerkgever uitrollen die kmo’s als werkgever promoot. “Het imago van de kmo’s als werkgever heeft zeer onterecht schade geleden. Dat raakt ons in de kern van ons bestaan. Met een positieve campagne zullen we tonen dat het wél aangenaam werken is bij een zelfstandige.”