Twee jaar nadat SPA de honderdste verjaardag van zijn natuurlijk mineraalwater SPA Reine vierde, is het merk opnieuw toe aan een eeuwfeest: dat van Pierrot, het bruisende mannetje dat op alle verpakkingen van het merk terugkomt. Pierrot, die in 1923 in het leven werd geroepen door de Franse illustrator Jean d’Ylen, is sindsdien uitgegroeid tot het symbool van het bedrijf en de trots van alle inwoners van Spa, want hij is tegenwoordig te zien op verschillende plaatsen in de waterstad. Het iconische personage boordevol dynamiek en levensvreugde blijft ondanks zijn honderdjarige bestaan verbazingwekkend modern.
In 1923 organiseerde het toen nog jonge bedrijf Spa Monopole een wedstrijd. Die had als doel een nieuw logo te ontwerpen voor het merk SPA en voor het natuurlijke mineraalwater SPA Reine, dat twee jaar eerder werd gelanceerd. De wedstrijd werd gewonnen door de Franse illustrator Jean d’Ylen, die toen bekend stond om zijn reclameposters voor onder meer de alcoholische dranken La Bénédictine, Cinzano en Cognac Martell, maar ook voor de Waterman-pennen en de Thermogene-watten. In die tijd vermoedde de schilder en affichemaker waarschijnlijk niet dat hij net een iconisch personage had gecreëerd. Pierrot draagt immers al sinds zijn geboorte in grote mate bij tot het succes en de reputatie van de SPA-waters.
Natuurlijk is het personage van Pierrot de afgelopen honderd jaar grafisch geëvolueerd en werd het meermaals opgefrist, maar de dynamiek en energie die het belichaamt, blijven tot op vandaag intact. Al een eeuw doet de vrolijke Pierrot haasje-over over een bron die uit de grond spuit, terwijl hij met zijn handen het water probeert vast te houden. In de originele tekening ging het om bruiswater, maar al snel breidde de aanwezigheid van Pierrot zich uit naar alle waters en dranken van SPA, en wist hij consumenten meteen te verleiden.
Honderd jaar na zijn eerste verschijning blijft Pierrot dus trots op het logo en op alle verpakkingen van het merk SPA staan. Om deze verjaardag met de nodige luister te vieren, zet het merk Pierrot de komende weken in de kijker op zijn website en sociale media.