Kredietrapporten TBI: informatiesessies in februari 2025!

vrijdag 20 december 2024 —

Samen met haar structurele partner Trends Business Information (TBI) ontwikkelde FEBED een paar jaar geleden de mogelijkheid om een financiële analyse op te vragen van (potentiële) klanten. Op die manier kan u een beeld krijgen van de financiële gezondheid van een bepaalde partij. Zo'n dertig leden van de federatie zijn al klant, en nu het jaar ten einde loopt, wil Trends Business Information een bericht sturen naar al onze leden.

Hallo Allemaal,

Sinds 2020 leeft het bedrijfsleven in een steeds instabielere omgeving. Marges zijn gekrompen als gevolg van sterk gestegen energiekosten en schaars personeel. Hoge rentetarieven hebben krediet erg duur gemaakt op een moment dat investeringen het hardst nodig zijn om concurrerend te blijven. Consumentengewoonten veranderen snel. Online bestellen verstikt lokale winkels en de algemene daling van de koopkracht betekent dat mensen altijd op zoek zijn naar het goedkoopste alternatief.

Maar de tijd gaat voorbij. De rentepieken liggen achter ons. De inflatie daalt, wat onze economie wat ademruimte zal geven. Maar het betekent ook dat we afstevenen op een economische vertraging en dat bedrijfscycli zullen vertragen.

Dit alles maakt het leven moeilijk voor onze bedrijven, en dit geldt met name voor bedrijven in de horeca.

Het aantal faillissementen neemt sterk toe en de cateringsector is het grootste slachtoffer. Terwijl het gemiddelde faillissementspercentage in België vandaag 0,71% bedraagt, is dat in de horecasector (NACE-code 56) 3,29%. Dit is 4,8 keer hoger dan het nationale gemiddelde.

Maar er is geen reden om de hoop op te geven. U moet zich alleen wapenen met de juiste hulpmiddelen om uzelf niet onnodig in gevaar te brengen. Dat is wat Trends Business Information biedt door u toegang te geven tot een tool waarmee u het risico kunt analyseren dat uw klanten in gebreke blijven. Statistieken over betalingsgedrag, incassodossiers, een commerciële kredietlimiet, een voorspellende score voor het risico op wanbetaling, een ESG-analyse, financiële en sociale ratio's en andere indicatoren staan onbeperkt tot uw beschikking.

Hoewel zo'n dertig leden van de federatie al klant zijn, zijn velen van jullie dat nog niet. Het is een fantastische gids om grote problemen te vermijden.

Omdat onbetaalde rekeningen een van de grootste uitdagingen voor je beroep zijn, moedigen we je aan om ze met ons te delen. We integreren ze door de bron te anonimiseren, zodat we slechte betalers nog beter kunnen identificeren, ten voordele van de hele beroepsgroep.

Vanaf begin 2025 organiseren we digitale informatiesessies over deze tool voor Febed-leden. Komt allen. Je hebt er alles bij te winnen. Voor Nederlandstalige leden vindt er een sessie plaats op maandag 24 februari. We zullen u zeker meer vertellen aan het begin van het jaar, maar u kan u nu reeds inschrijven via e-mail (francoise@febed.be).

Ondertussen wil ik u namens Trends Business Information het allerbeste wensen voor 2025.

Pascal Flisch