AB InBev News

woensdag 3 mei 2017 —

Klacht Alken-Maes tegen AB InBev-overname Bosteels verworpen

De mededingingsautoriteit heeft een verzoek van brouwer Alken-Maes om de overname van brouwerij Bosteels door AB InBev te schorsen, afgewezen. Dat blijkt uit een mededeling van de mededingingsautoriteit.

In september kondigde AB InBev de overname aan van brouwerij Bosteels, de brouwer van de speciaalbieren Tripel Karmeliet, Kwak en DeuS.

Alken-Maes stapte naar de mededingingsautoriteit en argumenteerde dat de overname beschouwd moet worden als een misbruik van machtspositie door AB InBev. Met name het verwerven van het merk Karmeliet zou de machtspositie van AB InBev aanzienlijk versterken.

Maar het mededingingscollege van de Belgische mededingingsautoriteit heeft het verzoek tot schorsen afgewezen.

AB InBev investeert minder in Hoegaarden

De Leuvense brouwer AB InBev gaat minder investeren in zijn witbier Hoegaarden. Het bier is geen prioriteit meer in Europa en dus gaat AB InBev meer investeren in andere bieren, zoals de radlervarianten van Hoegaarden.

AB InBev heeft lang veel geïnvesteerd in Hoegaarden, dat momenteel erg bekend is in België, Nederland en Frankrijk. Daarnaast is het biermerk ook te vinden in andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk. Toch ziet AB InBev niet meer zoveel potentiële groei in het witbier.

In België en Nederland is de verkoop dan ook al een tijdje stabiel en in Frankrijk is er zelfs sprake van een lichte daling. Ook andere merken stellen vast dat witbier minder populair is geworden in eigen land en de buurlanden. “Wij verkopen ons witbier Vedett White vooral in het buitenland, zoals in Japan en China”, zegt brouwer Duvel Moortgat. “In eigen land is de vraag klein, omdat België verwend is met een divers aanbod speciaalbieren.”

De beslissing van AB InBev wil niet zeggen dat het niet meer gaat investeren in Hoegaarden. “Hoegaarden blijft net als bijvoorbeeld Leffe een internationaal merk”, zegt Stuart MacFarlane, directeur van de Europese markt bij AB InBev. “In Azië behoudt Hoegaarden zijn titel als focus brand. Daar blijft het dus wel een merk waar we in investeren om het te laten groeien. In de afgelopen jaren steeg de populariteit van Hoegaarden in Rusland, China en Zuid-Korea.” Ook in de fabriek van Hoegaarden, waar momenteel 80% voor export wordt geproduceerd, zal geïnvesteerd worden.

Geen gratis bier voor gepensioneerden Labatt

Een halve eeuw lang konden gepensioneerde werknemers van de Canadese bierbrouwerij Labatt elke week en tot aan hun dood 12 gratis biertjes ophalen, maar de Belgisch-Braziliaanse biergroep AB InBev – die al 21 jaar eigenaar is van de brouwerij – heeft nu beslist daar een einde aan te maken ‘om kosten te besparen’.

Het gratis bier was een onderdeel van Labatts pensioenvoorwaarden. Zelfs na de dood van een werknemer kon diens weduwe verder van het gratis bier blijven genieten.

De komende 2 jaar zal de maatregel worden afgebouwd om dan in 2019 volledig te verdwijnen. Volgens een woordvoerder van Labatt was de maatregel niet langer houdbaar ‘omdat geen enkel ander bedrijf binnen de groep iets soortgelijks deed.’ Ook het Canadese Molson schafte een gelijkaardig voordeel enkele jaren geleden al af.

De vakbonden zijn uiteraard niet te spreken over de maatregel en wijzen op het feit dat AB InBev vorig jaar 55 miljard dollar omzet maakte, terwijl een 12-pack Labatt Blue voor 9 dollar in de winkel kan worden gekocht. Geschat wordt dat het voordeel de biergroep een besparing van 1 miljoen dollar per jaar zal opleveren.

Volgens de vakbonden zal het afschaffen van het voordeel het moreell binnen het bedrijf verder ondermijnen, net zoals dat een paar jaar geleden het geval was, toen al flink in de gezondheidsverzekering van de werknemers van het Canadese bedrijf werd geknipt.

AB InBev plant eigen keten Goose Island-cafés

AB InBev gaat binnenkort een eigen Goose Island-pub openen in Londen. Volgend jaar is ook België aan de beurt.

AB InBev plant een Europese keten van pubs rond het Amerikaanse craft biermerk Goose Island. Het eerste Goose Island Vintage Ale House zou dit jaar nog de deuren openen in Londen, gevolgd door een tweede pub in de Britse hoofdstad volgend jaar. Een derde vestiging zal in 2017 openen in België, al is nog niet bekend waar. Dat schrijft de Britse krant The Telegraph.

Goose Island is een Amerikaanse producent van craft beers, die in 1988 opgericht werd in Chicago en in 2011 overgenomen werd door AB InBev. Met Goose Island wil de bierreus inspelen op de craft beertrend die overgewaaid komt uit de VS. Het merk is sinds dit jaar ook verkrijgbaar in de Belgische retail en horeca.

Met een eigen horecaketen stapt Goose Island in de voetsporen van BrewDog, een Schotse maker van craft beers die onder andere in Brussel een eigen BrewDog Bar heeft.