Nieuws van de Sector - 13 september

woensdag 3 mei 2017 —

VIWF vraagt afschaffing « suikertaks ». De accijnsverhoging die begin dit jaar werd ingevoerd op frisdranken heeft een negatief effect op de verkoop in ons land. Tegelijkertijd stegen de grensaankopen voor frisdranken de afgelopen maanden. VIWF, de federatie van de Belgische producenten van water en frisdranken, vraagt daarom dat de taks ongedaan gemaakt wordt.

In januari werd de zogenaamde ‘suikertaks’ of ‘gezondheidstaks’ op frisdranken ingevoerd door minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD). De bedoeling van de accijnsverhoging op suikerrijke dranken is om de Belg aan te zetten tot een gezondere levensstijl en tegelijkertijd de staatskas te spijzen. Hierdoor kost een blikje limonade van 33 cl sinds januari 1 eurocent meer, en is een fles van één liter nu 3 eurocent duurder. Er kwam veel kritiek op de taks, niet alleen omdat die het concurrentienadeel met het buitenland vergroot maar ook omdat light-dranken evenveel belast worden terwijl ze geen suiker bevatten. Nu blijkt dat de zogenaamde gezondheidstaks er niet voor zorgt dat Belgen minder cola drinken, maar wel dat zij hun frisdranken vaker over de grens kopen. “Cijfers van de FOD Economie laten zien dat de hoeveelheid frisdrank verkocht in België gedaald is sinds de verhoging van de accijnzen (begin 2016). De hoeveelheid frisdrank die in België werd verkocht, is gedaald met 9% in vergelijking met het gemiddelde voor dezelfde periode in de vijf voorbije jaren (2010 tot 2015)”, klinkt het bij de VIWF. Onderzoek van GfK toont dan weer aan dat tegelijkertijd de grensaankopen van frisdranken met 9% zijn gestegen sinds de invoering van de taks. “Ondertussen is al 7% van het volume aan frisdranken en water dat door Belgen wordt gekocht, niet in België gekocht,” zegt de VIWF.

Door de stijgende fiscale druk zijn frisdrank en water immers een stuk goedkoper in het buitenland dan in België. “Naast de 'gezondheidstaks' is er nog de verpakkingstaks die jaarlijks ongeveer 300 miljoen kost aan de sector, maar ook het Groene Punt, de btw, de kilometerheffing, de hogere kost van energie... De grote fiscale druk doet de effecten van de taks shift volledig teniet en tast de rendabiliteit en de productiviteit van de bedrijven aan”, zegt het VIWF.

"Elke bijkomende heffing of taks vergroot het prijsverschil met het buitenland en stimuleert de Belgische consument om over de grens zijn aankopen te doen", aldus Dirk Van de Walle, voorzitter van VIWF. "Wij vragen aan de overheid om geen nieuwe taksen op dranken in te voeren en om de 'gezondheidstaks' af te schaffen.”

Niet Duvel of Heineken, maar AB InBev neemt Bosteels over

Vorige week raakte bekend dat Bosteels, de familiebrouwer uit Buggenhout achter Tripel Kwak en Karmeliet, in de etalage stond. Duvel Moortgat zou geïnteresseerd zijn, maar knapte af op de vraagprijs (die 200 miljoen euro zou bedragen). Ook het Nederlandse Heineken was naar verluidt kandidaat om de familiebrouwerij over te nemen, maar het is AB InBev dat nu aankondigt Bosteels over te nemen. Bosteels is een kleine, maar sterk groeiende speler op de markt. Gedurende de afgelopen 3 jaar werden belangrijke investeringen gedaan in de brouwerij en de logistiek van Buggenhout, wat resulteerde in een productiegroei tot 145.000 hl. Gedurende deze periode slaagde de brouwerij erin om haar positie in België te versterken voor twee van haar bekendste merken, namelijk Tripel Karmeliet en Kwak. Beide merken verstevigden hun positie in Frankrijk en Nederland, waar ze jaarlijks met 20% tot 30% groeien. Met de overname versterkt AB InBev zijn aanbod in speciaalbieren, dat het onderbrengt in zijn ‘craft & specialty’ netwerk.

De overnemer zal de bieren van Bosteels (Kwak, Karmeliet en DeuS) ook internationaal uitspelen in de toekomst. “De merken van Bosteels vormen een uitbreiding voor onze productenportfolio in België en we zien ook mogelijkheden om deze beter te positioneren op de internationale bierscène. We geloven immers dat wij Tripel Karmeliet, Kwak en DeuS naar een hoger niveau kunnen brengen door gebruik te maken van onze knowhow om mensen samen te brengen voor geweldige biermomenten,” zegt Jean-Jacques Velkeniers, Business Unit President van West-Europa en verantwoordelijk voor de Belgische activiteiten van AB InBev. “Na zeven generaties moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met deze kans om de merken van Bosteels over te dragen aan een Belgische brouwerij, die in staat is om het toekomstig succes en de groei - nationaal en internationaal - te waarborgen,” zegt Antoine Bosteels, die momenteel aan het hoofd staat van de brouwerij. Hij zal voorzitter van de Raad van Bestuur blijven en zal ook operationeel betrokken blijven om de bedrijfscontinuïteit te garanderen. De brouwoperaties blijven ook in hartje Buggenhout, verzekert AB InBev.

Hindoes boos om Belgisch bieretiket

Een etiket met de afbeelding van de hindoegod Ganesha op Belgische bierflessen schiet in het verkeerde keelgat bij hindoes. Het gebruik van hindoegodheden voor commerciële doeleinden is kwetsend voor gelovigen, aldus de Universal Society of Hinduism, die wereldwijd hindoes zegt te vertegenwoordigen. Voorzitter Rajan Zed wil dat de Oost-Vlaamse brouwerij The Musketeers de „zeer ongepaste” afbeelding van haar bier Jack's Precious IPA verwijdert en eist excuses. Op het etiket heeft Ganesha een koksmes en een worst in zijn handen en op zijn hoofd is het brouwerijlabel te zien. “Ganesha wordt zeer diep vereerd in het hindoeïsme en moet vereerd worden in tempels of schrijnen bij mensen thuis, en niet uit commerciële hebzucht worden gebruikt om bier te verkopen”, betoogt Zed. “Ganesha verbinden aan een alcoholische drank is bovendien zeer respectloos.” De brouwerij reageert verbaasd en biedt excuses aan als iemand zich gekwetst voelt door de afbeelding van de god met een olifantenhoofd. Het is een ode aan de Indiase olifant Jack die in 1904 werd geslacht en tot worst verwerkt toen de dierentuin in Gent sloot, aldus de brouwerij. www.troubadourbieren.be

Nieuwe vatenlijn bij Brouwerij Huyghe

Vanaf half augustus is de nieuwe vatenlijn bij Brouwerij Huyghe in gebruik genomen, die is 100% Belgisch fabricaat waarbij eveneens 100% gewerkt is met Belgische toeleveranciers. Het is lokaal geproduceerd door Lambrechts in Puurs. De automatisatie wordt verzorgd door Procat samen met 'Francis en Tijdgat' uit Melle die zorgt voor de bekabeling. De vatenlijn bestaat uit drie lijnen die ieder 80 vaten per uur kunnen verwerken en is gevestigd in de pas gebouwde nieuwe loods van 2.500 m². Alain De Laet: "Door te kiezen voor een niet-traditionele vatenlijn, trekt brouwerij Huyghe resoluut opnieuw de groene kaart. Een nieuwe vatenlijn die niet alleen efficiënter omgaat met energie, maar daarbovenop flexibel kan ingezet worden bij het verwerken van verschillende verpakkingsformaten. Door 3 autonome productiecellen te combineren met een gezamenlijke aan- en afvoer van paletten, wordt het mogelijk om op het zelfde ogenblik 3 verschillende vattypes af te vullen en klaar te maken voor verzending.

Centraal in de productiecel staat de Monobloc 80, een all-in-one vaten was- en afvulmachine, met een kleine footprint van 40m² en compacte samenbouw. De 3 autonome productiecellen zijn samen 120m² groot en vertegenwoordigen een plaatsbesparing van 12% ten opzichte van een traditionele vatenlijn met de zelfde capaciteit. Een lineaire transfertwagen zorgt voor de aan- en afvoer van de lege en afgevulde vaten waarbij invoer-palettransportbanen gekoppeld worden met afvoerpalettransportbanen in een lineaire en transparante opstelling met beveiligde toegang voor operatoren en techniekers. Dit alles gebeurt aan een snelheid van 240 tot 260 vaten/uur." Enkele kerngetallen van de installatie ten opzichte van een traditionele vatenlijn:

  • 12% kleinere footprint
  • 20% minder stoomverbruik
  • 8% minder elektriciteitsverbruik

Prijzen en labels

International Beer Challenge 2016 Al meer dan 20 jaar geldt de International Beer Challenge als een van 's werelds meest gerenommeerde bierwedstrijden en brouwerijen kijken dan ook elk jaar vol spanning uit naar de uitslagen. Op de International Beer Challenge wordt de grote diversiteit van de brouwerswereld vertegenwoordigd, met bieren uit maar liefst 30 landen, waaronder de traditionele “bierlanden” maar ook landen waar de biertraditie in volle ontwikkeling zit. De jury bestaat uit sommige van de meest vooraanstaande deskundigen van Groot-Brittannië: drankenhandelaars, importeurs, caféuitbaters, brouwers, auteurs en analisten. Daarbij zetelen een paar juryleden uit het vasteland zodat de verschillende smaakvoorkeuren het best vertegenwoordigd worden. De juryleden oordelen over elk bier individueel en houden hiervoor rekening met het uiterlijk, de aroma’s en de smaak. Hierna worden de verschillende meningen uitgewisseld, tot een overeenkomst wordt bereikt over wie elk medaille zal winnen. In de categorie “Ales” vielen verschillende Belgische bieren in de prijzen:

Goud

  • Halve Maan Straffe Hendrik Quadrupel
  • Huyghe Delirium Tremens
  • Van Steenberge Gulden Draak
  • Wieze Beer Belgium Wieze Triple

Zilver

  • De Bie Zatte Bie
  • Halve Maan Straffe Hendrik Tripel

Brons

  • Halve Maan Brugse Zot Blond
  • Halve Maan Brugse Zot Dubbel
  • Huyghe Averbode
  • Huyghe La Guillotine
  • Van Steenberge Piraat

www.internationalbeerchallenge.com

Nieuwe limonades nemen grote slok uit winst Spadel

De drankenproducent Spadel boekte in het eerste halfjaar bijna een vijfde minder winst. De belangrijkste reden is de lancering van de natuurlijke limonades. Spadel opende vorig jaar in Spa een nieuwe lijn voor de productie van natuurlijke limonades, 'sprankelende' drankjes op basis van vers fruit, zonder bewaarmiddelen of kleurstoffen. Dat vergde een investering van 17,5 miljoen euro waarvan nog ongeveer 3 miljoen in de eerste helft van dit jaar. 'De limonades werden in het voorjaar op de markt gebracht in België en Nederland en de verkoop loopt goed', zegt woordvoerder Jean-Benoît Schrans, zonder details te geven. De forse opstartkosten van die bottelingslijn en de promotie-uitgaven om zeven natuurlijke limonades in de markt te zetten, brachten wel een forse duik van het bedrijfsresultaat mee. Dat daalde met 17,5 procent naar 13 miljoen euro. Netto daalde de winst met een vijfde naar 8,6 miljoen euro. De omzet groeide lichtjes met 4,6 procent naar bijna 125 miljoen euro. De uitgaven verbonden aan de nieuwe industriële projecten - Spa breidde ook zijn frisdranken op basis van Spa-mineraalwater uit - zullen volgens het bedrijf ook wegen op de resultaten voor het hele jaar. 'Ook die gearomatiseerde waters slaan aan', zegt Schrans. Spadel verkocht vorig jaar 605 miljoen liter water en (klassieke) limonades, waarvan 430 miljoen liter Spa-water. Spadel is ook bekend van de merken Bru, Wattwiller, Carola en Brecon Carreg. De groep heeft vestigingen in België, Frankrijk en Wales. Er werken 750 mensen. www.spadel.com

Carlsberg ziet omzet oplopen bij lichte volumedaling

Carlsberg Group heeft in de eerste helft van 2016 zowel de omzet als het operationeel resultaat zien oplopen, ondanks een lichte autonome daling in het biervolume. Dit meldde de Deense brouwer in augustus. Topman Cees ’t Hart handhaafde de outlook voor het gehele boekjaar waarin Carlsberg een autonome groei van het operationeel resultaat verwacht. Hij sprak van een cijferrapportage die aansloot op de eigen verwachtingen en wees op de sterke stijging van de kasstroom. Het operationeel resultaat kwam over de eerste zes maanden van het boekjaar 8 procent hoger uit op 3,448 miljard Deense kronen. Als de wisselkoerseffecten worden verdisconteerd komt dit resultaat 4 procent lager uit ten opzichte van een jaar eerder. De marges verbeterden in zowel Azië, Oost- als West-Europa. De biervolumes vielen in het afgelopen halfjaar autonoom terug met 1 procent, wat Carlsberg vooral toeschreef aan aanpassingen door het management. Carlsberg implementeert momenteel zijn SAIL'22-programma. De omzet steeg in dezelfde periode op jaarbasis met 4 procent naar 31,2 miljard Deense kroon. Onder de streep resteerde een winst van 1,867 miljoen, een stijging met 25 procent. De kasstroom verbeterde aanzienlijk van 3 miljard naar 5,5 miljard Deens kroon. Voor 2016 mikt Carlsberg op een autonome groei van de operationele winst van maximaal 5 procent. Het aandeel Carlsberg sloot op 6 september op 679 Deense kronen, een winst van 0,1 procent.

Heineken ziet biermarkt in Europa herstellen

Bierbrouwer Heineken verkocht in bijna alle delen van de wereld meer bier. De winst van de brouwer is gestegen en het bedrijf verwacht die stijgende lijn de komende maanden door te zetten. Vooral in Vietnam en Mexico zag de bierbrouwer de verkopen het afgelopen half jaar sterk groeien. Ook in Europa liepen de zaken goed. Heineken voerde de omzet afgelopen half jaar met 2 procent op, tot 10,1 miljard euro. Daarbij werd 4 procent meer bier verkocht dan een jaar eerder. De grootste groei zat vooral in het eerste kwartaal. De nettowinst liep met 7 procent op tot 977 miljoen euro. De operationele winst was daarbij met 1,7 miljard euro 10 procent hoger dan in de eerste helft van 2015. Heineken verwacht de winst en omzet in heel 2016 te kunnen laten groeien. Daarnaast verwacht het concern verdere groei, ondanks onder meer toenemende tegenwind door ongunstige wisselkoerseffecten.

Refilltje van Jupiler: voor de gast die nog een biertje wil

Jupiler brengt een bierviltje op de markt met een gleufje erin. Gasten die toe zijn aan een nieuw biertje kunnen dit viltje op hun glas plaatsen zodat de bediening direct ziet dat een volgende ronde gewenst is. ‘Uit onderzoeken blijkt dat het moeten wachten op een nieuw pilsje een van de grootste irritaties in de horeca vormt,’ zegt Jupiler. ‘Met name tijdens warme dagen, waarbij de terrassen vaak overbevolkt zijn, blijkt het soms heel moeilijk voor terraslopers om te zien wie er al weer toe is aan een ‘refill’.’ Wachttijden van soms meer dan tien minuten zijn daarbij helaas geen uitzondering. Om daar voor eens en altijd korte metten mee te maken ontwikkelde het biermerk Jupiler samen met haar reclamebureau TCC uit Breda een oplossing: het Refilltje.

Het Refilltje is een normaal bierviltje, echter voorzien van een gleuf die precies over de rand van een leeg bierglas past. Is het bierglas leeg dan schuift de gast het Refilltje eenvoudigweg erop en de terraslopers zien meteen dat een nieuwe gewenst is. Lang ‘droog staan’ behoort daarmee voorgoed tot het verleden. Vanaf dinsdag 23 augustus worden de eerste 400.000 Refilltjes uitgeleverd aan de Jupiler cafés in Brabant. In totaal worden 2 mio Refilltjes gemaakt, die vanaf nu landelijk de terrassen op gaan.

Eerste bier door artificiële intelligentie is een feit

Het Londense bedrijf IntelligentX Brewing heeft een eigen bier ontwikkeld, dat wordt samengesteld op basis van artificiële intelligentie. Het bier wordt door een computer namelijk steeds aangepast op basis van feedback van gebruikers. Om de smaak van het bier te laten evolueren en te perfectioneren, wordt gebruik gemaakt van ingewikkelde algoritmes, die de reviews van bierdrinkers gebruiken om verdere aanpassingen te doen. Volgens het bedrijf is dit de perfecte manier om snel te kunnen reageren op de evoluerende wereld van de speciaalbieren, aangezien het bier zo veel sneller kan aangepast worden aan de noden van de klant. Consumenten die het bier kopen en drinken worden dan ook aangemoedigd om online een review in te vullen, zodat de smaak door het artificiële intelligentie-systeem kan aangepast worden waar nodig. “Artificiële intelligentie gaat over het maken van beslissingen, en wanneer je bier brouwt, zijn er heel wat beslissingen die moeten worden gemaakt”, zegt Rob McInerney, medeoprichter van IntelligentX Brewing. Het bedrijf voegde daarom alle mogelijke combinaties van ingrediënten en methodes toe aan de AI, die daarna aan de slag gaat met die informatie om een bier te brouwen dat perfect in de smaak moet vallen bij de consument. “Er is een revolutie aan de gang over heel de wereld en de smaken van de mensen veranderen sneller dan ooit tevoren. AI is de perfecte manier om daar op te antwoorden”, voegt zijn partner Huw Leith daar aan toe. Bekijk het filmpje HIER.

Mag ik een wijnbeurs organiseren?

Ja, je mag een wijnbeurs met degustatie organiseren en promoten op voorwaarde dat je enkele regels in acht neemt (i.v.m. vergunning en toestemming, minderjarigen, reclame, openingsuren ...).

Verkoop om mee te nemen

In je winkel verkoop je al alcoholische dranken om mee te nemen (geen verbruik ter plaatse) en in principe ben je dus in orde wat betreft je handelaarsvergunning 'ethylalcohol en alcoholhoudende dranken' (zie ons dossier). Zelfs als je geen alcoholische dranken om mee te nemen verkoopt maar deze gratis aanbiedt, moet je over deze vergunning beschikken (stalen...).

Verbruik ter plaatse

Tijdens degustaties mogen je klanten alcohol verbruiken in je winkel. In dat geval moet je - in principe - de toestemming hebben van de gemeente waar je winkel zich bevindt. Het feit dat je alcohol aanbiedt of laat gebruiken op een voor het publiek toegankelijke plaats (bijv. een winkel) wordt nl. gelijkgesteld met het verkopen van alcohol om ter plaatse te worden gebruikt (zie artikel 17 van de wet van 3 april 1953 inzake de slijterijen van gegiste dranken). Je kunt eventueel aangifte doen als occasionele drankgelegenheid of een maaltijd verstrekken bij de aangeboden drank (artikel 18). Voorzichtigheidshalve raden we je aan om contact op te nemen met je gemeente.

Let op de andere regels die sterk worden gecontroleerd

Vergeet niet om rekening te houden met de regelgeving inzake:  openingsuren, bijv. als je een koopavond organiseert;  verbod om alcohol te verkopen, te schenken of aan te bieden aan minderjarigen: ◦verbod voor -16-jarigen o alcohol (= drank of ieder product waarvan het alcoholgehalte > 0,5% vol. alc.: bier en wijn), o verbod voor -18-jarigen: sterke drank (= gedistilleerde drank met alcoholgehalte > 1,2% vol. alc. of gegiste drank met alcoholgehalte > 22% vol. alc.: wodka, whisky, gin, jenever en cocktails op basis van deze alcoholhoudende dranken). Aangezien het verboden is om wijn te verkopen of te schenken aan -16-jarigen, kun je je klanten vragen om hun leeftijd te bewijzen (identiteitskaart of ander geldig document aan de hand waarvan de leeftijd kan worden bewezen, bijv. een studentenkaart) (artikel 6 § 6 van de wet van 24 januari 1977 betreffende de bescherming van de gezondheid van de verbruikers aangaande de voedingsmiddelen en andere producten) Zorg bijv. steeds voor toezicht bij een degustatietafel.  beperkingen van reclame voor alcohol Als je reclame wil maken voor alcohol, dan moet je bepaalde regels respecteren (indeling van de rekken, media, verplichte educatieve slogans ...). Comeos heeft een convenant ondertekend m.b.t. reclame voor en de verkoop van alcoholhoudende dranken. Zie ook de site van de JEP, die ermee belast is om de naleving van het convenant te controleren. Let dus op de vermeldingen in je publicaties, je reclame en andere communicatiemiddelen.

Waalse wijnsector heeft “de wind in de zeilen”

De Waalse wijnsector zou op middellange termijn zijn productie kunnen verdriedubbelen, omwille van een exponentiële groei en van de stijgende kwaliteit van zijn wijnen en van de knowhow van de zowat 90 wijnboeren. “In 1993 waren een paar honderden flessen in Wallonië geproduceerd. Vorig jaar haalde men bijna een miljoen flessen, wat haast dubbel zoveel is als twee jaar geleden. Ik verwacht dan ook dat de productie over drie, vier jaar verdriedubbeld wordt”, aldus Pierre Rion, voorzitter van de vereniging van de Waalse wijnboeren. Volgens Pierre Rion, die sinds 1993 ook mede-ondernemer is van een domein in Waals-Brabant, “is er ruimte” in Wallonië voor een dergelijke productie.

“Groot Hertogdom Luxemburg produceert 13 miljoen flessen per jaar voor een bevolking van 500.000 inwoners en exporteert bijna niet. In verhouding met Wallonië betekent het dat we met gelijke wapens 91 miljoen flessen zouden kunnen produceren. Dit is honderd keer meer dan tegenwoordig”, redeneert Pierre Rion. Vooral omdat Wallonië, waar voornamelijk schuim- en witte wijn wordt geproduceerd, maar ook een beetje rode en rosé, zich zeker niet hoeft te schamen over de kwaliteit van zijn wijn, die elk jaar steeds beter wordt. Volgens de voorzitter van de Waalse wijnboeren “is de kwaliteit aanwezig en geeft reden tot enthousiasme. Men heeft begrepen dat het mogelijk is om in Wallonië goede wijn te maken.” De sector geniet ook van stijgende investeringen en van een grotere professionalisering, daar steeds meer wijnboeren aan hun passie hun kost kunnen verdienen. Bovendien biedt wijnbouw een alternatief aan landbouwers die onder de crisis lijden. Ook kan ze een positieve impact hebben op de toerismesector, omwille van het wijntoerisme. Zo zouden binnenkort “wijntours” door de Waalse wijngaarden kunnen plaatsvinden.

Druivenoogst in Champagne boekt forse daling

De weergoden zijn ook de champagneboeren niet goedgezind. Gemiddeld is een hectare champagnedruiven goed voor een kleine 11 ton druivenopbrengst. De verwachte opbrengst in de Champagneregio zal door het woeste weer naar verwachting dit jaar maximaal 7,5 ton bedragen. Het goede nieuws is dat er stevige reserves zijn, waardoor een tekort aan bubbels niet te verwachten is. Volgens Jean Marie Barillère, president van de 'Union des Maisons de Champagne' zal de champagneprijs dit jaar en ook de komende jaren omhoog gaan. Volgens de internationale wijnexpositie Vinexpo zal de vraag naar mousserende wijnen dit jaar 7,4 procent stijgen. Kleyn: 'Dankzij zijn ongekende populariteit kan champagne zich een prijsstijging veroorloven.' De prestigieuze champagne-producent Taittinger heeft zelfs de gewaagde oversteek naar het Verenigd Koninkrijk gemaakt om daar nog meer champagnedruiven te verbouwen. Met Britse geldschieters heeft Taittinger daar 4 miljoen pond geïnvesteerd in een stuk land. Maar de Britse Taittinger mag geen champagne genoemd worden omdat deze naam Europees beschermd is. Alleen wijnen uit de Franse regio Champagne mogen 'champagne' heten.

Cava boost imago met premium classificatie

Waar in Catalonië al lang over gesproken werd, is nu eindelijk een feit: de Consejo Regulador, de koepelorganisatie die waakt over de Cava, heeft op 14 juni de nieuwe classificatie 'Cava de Paraje Calificado' officieel goedgekeurd. Deze benaming creëert de facto een toplaag van super-Cava's, die het toch wat gedeukte imago moeten oppoetsen van deze in Vlaanderen nochtans razend populaire bubbel. Want de leegloop was begonnen: serieuze producenten pikten niet langer de spotgoedkope bullshit die onder cava-label op de markt belandde, voelden zich zelfs beledigd om onder dezelfde vlag te werken, en stapten dus resoluut uit deze appellatie. Ze etiketteren hun cuvées liever als DO Penedès, dan nog als Cava door het leven te gaan. Dit nu gestemde ultra-premiumniveau legt aan de kandidaat-bodega's een aantal spelregels op inzake productiemethoden, microklimaat, terroir, single vineyard-karakter en vooral ook een verplichte rijping 'sur lies' van minimaal 36 maanden. Wanneer we bedenken dat de tsunami van soms ordinaire bubbels zich na 9 maanden al wettelijk Cava mag noemen, is die laatste voorwaarde wel een cruciale kwaliteitssleutel, omdat zo meer complexiteit verkregen wordt en de kleinschalige producenten hierbij een grotere kans maken.

Die drempel van 36 maanden is trouwens niet zomaar lukraak gekozen: het is precies de minimum kelderperiode die men in Champagne voorschrijft voor een millesimé. Streng genoeg in ieder geval, want geschat wordt dat uiteindelijk 1,5 miljoen flessen - of amper 1,2% van de totale jaarproductie van cava in aanmerking komen voor deze promotie. Eens de laatste puntjes deze zomer op de 'i' gezet, kan de nieuwe categorie najaar 2016 door de producenten op hun labels worden gedrukt. Maar zelfs nu liggen er al van deze super-cava's in de kelders, die 100% beantwoorden aan de nieuwe strenge normen. We denken dan aan cuvées van Gramona, Juvé & Camps, Cavas Recaredo en Casa Sala, die ook al hun consistentie over de oogstjaren heen hebben bewezen. In principe zouden deze pioniers dus al sneller deze nieuwe classificatie kunnen commercialiseren.

België loopt investeringen Diageo mis door accijnsverhoging

Drankengroep Diageo (Johnnie Walker, Gordon’s, Smirnoff) gaat haar investeringen in Nederland opdrijven ten koste van ons land. De reden voor de investeringsstop in België is de belastingverhoging voor sterke dranken. De accijnsverhoging van de regering-Michel blijft niet zonder gevolg. Diageo, één van de grootste spelers op de sterke drankenmarkt, kondigt aan dat het meer in Nederland gaat investeren ten koste van België. “We gaan op alle vlakken meer investeren in Nederland. We ondersteunen onze merken en de horeca beter en creëren ook meer banen in Nederland. In België, onze grootste markt, hebben we de banengroei stopgezet,” zegt Dirk Van Ham (CEO Diageo Benelux) in de Nederlandse krant de Financiële Telegraaf. Volgens Van Ham zijn de gevolgen van de accijnsverhoging dramatisch. De volumes van Diageo daalden sinds de invoering van de hogere taksen in november met 25%, zegt de CEO. In Luxemburg groeide de verkoop door de Belgische taksen explosief, en ook in Nederland groeide de markt sinds de nieuwe heffingen bij ons. Dat sterke dranken ook nog eens veel meer accijns betalen dan bier is niet eerlijk, vindt Dirk Van Ham. “Gedestilleerd is in België verantwoordelijk voor 14% van de alcoholconsumptie, maar betaalt 40% aan accijnzen. Bier is verantwoordelijk voor 45% van het alcoholgebruik, en draagt slechts voor 28% bij aan de drankheffingen,” klinkt het in de Financiële Telegraaf. Bovendien is het effect van de accijnsverhoging negatief voor de regering, meent Van Ham. Er wordt een groter bedrag aan btw verloren dan gewonnen wordt door extra taksen, klinkt het. Met zijn demarche, stuurt Van Ham een duidelijk signaal vanuit de sector naar de regering. Of de regering bereid is de maatregelen terug te schroeven is twijfelachtig, maar ze kan niet tevreden zijn met jobsverlies door een maatregel die net banen moest creëren.