Thee in opmars

vrijdag 29 september 2017 —

Met het succes van thee, infusiethee en ijsthee is de voorbije tien jaar een slapende reus ontwaakt. Thee heeft zijn plekje in onze drankcultuur nu echt definitief verworven en dat gebeurde niet enkel dankzij de traditionele warme drank. Ook de gekoelde thee blijft zich veelzijdig ontwikkelen. Coca-Cola speelt mee in op de trend met de introductie van Honest.

Stellen dat België een echte theecultuur heeft, is misschien nog een brug te ver. Maar cijfers onderschrijven al een tijdje dat het tij stilaan aan het keren is. Ongeveer tien jaar geleden zagen we de eerste belangrijke knik: uit de huishoudbudgetenquête van de FOD Economie bleek dat gezinnen tussen 2005 en 2010 plots tot een derde meer aan thee gingen uitgeven. Die stijging kwam er omdat thee echt populairder werd. Meer recente cijfers hebben het over een mondiale groei van de categorie thee en infusies aan een tempo van 6,5% per jaar.

Opvallend daarbij is dat thee niet enkel furore maakt als warme drank. Ook de gekoelde drank op basis van thee, of ijsthee, surft mee op dezelfde trend. Honest, een biologische en caloriearme drank op basis van kruidenthee met Amerikaanse roots is sinds juni ook op de Belgische markt aanwezig met drie smaken (Citroen & Honing, Sinaasappel & Mango en Granaatappel & Bosbessen). Deze drank op basis van kruidenthee is versterkt met natuurlijke fruitsappen en gezoet met biologische rietsuiker. De drie varianten zijn biologisch gecertificeerd bij de UK Soil Association en het Belgische Quality Partner en zijn laag in calorieën. “Steeds meer consumenten zijn op zoek naar duurzame en eerlijke producten waarvoor hoogwaardige en biologische ingrediënten gebruikt worden en waar niets aan toegevoegd wordt. Met Honest in onze drankenportfolio kunnen we nu beantwoorden aan die vraag”, zegt Jan Burger, SRA senior manager Benelux bij Coca-Cola.

www.cocacolabelgium.be